Thursday, June 4, 2009

solat.kunci segalanya.

satu peringatan penting.
buat saya.
buat anda.
buat kalian semua.
bergelar seorang hafiz bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan.
bahkan ia sesuatu yang perlu difikirkan.direnungkan.direvise.
kerana?
bergelar al-hafiz bermakna kita mandapat satu PANGKAT.
ya. saya boldkan. dan warnakan dengan MERAH.
bermakna?

AWASS!!
:argh:

menjadi al-hafiz tak bermakna kita boleh melakukan sesuatu yang makruh.
kerana beranggapan
"aku dah hafal quran. quran boleh tampung balik benda ni. takpe kot"
oh tidak.
jangan, jangan, jangan.

pernah rasa malas solat?
pernah rasa macam nak buat dosa?
haha.
jangan kata tidak.
melainkan anda seorang malaikat.

(anda jangan tanya kenapa saya tiba-tiba buat entry yang bernada serius sedangkan saya tak pernah lakukan perkara macam ni sebelum-sebelum ni-buat yang familiar dengan blog saya. sebab ini entry saya. saya punya sukalah. haha)

kenapa kita rasa malas solat?
ouh. mungkin sensitif.
kenapa saya rasa malas solat?
(dah rasa selesa sikit? bagus)
anda pernah minum radix koko?
pernah? bagus. sedap kan?
ya. memang sedap.
rasa macam nak lagi?
kenapa nak lagi?
mestila sebab sedap kan?
kalau tak sedap nak minum lagi tak?
taknak kan?
(minta maaflah saya yang tanya dan saya yang jawab.haha)

itulah jawapanya.
kita rasa malas solat,
maksud saya, saya rasa malas solat sebab,
saya tak merasakan manisnya, sedapnya, lazatnya dan indahnya solat.
mana nak cari sume tu ye?
dalam KHUSYUK.

Recite (O Muhammad صلى الله عليه وسلم) what has been revealed to you of the Book (the Qur'an), and perform As-Salat (Iqamat-as-Salat). Verily, As-Salat (the prayer) prevents from Al-Fahsha' (i.e. great sins of every kind, unlawful sexual intercourse) and Al-Munkar (i.e. disbelief, polytheism, and every kind of evil wicked deed) and the remembering (praising) of (you by) Allah (in front of the angels) is greater indeed [than your remembering (praising) of Allah in prayers. And Allah knows what you do.

Al-'Ankaboot 29:45

ha.
tiap-hari hari dalam menempuh hidup yang penuh suka duka serta ranjau,
(cewah.haha)
pernahkah sehari kita rasakan bahawa kita terlepas dari dosa?
kenapa ya?
betul tak kalau saya katakan sebab kita tak khusyuk?
atau anda memang khusyuk setiap kali solat? jelir

anda teringin nak khusyuk dalam solat?
pernah cari cara nak khusyuk?
baaaaanyak sangat kan cara nak khusyuk. kan? kan? kan?

now let me share kunci utamanya.
pernah saya terbaca masa kecik-kecik dulu.
semasa rajin membaca.

khusyuk itu bermakna apa yang kita lakukan ada dalam hati kita.
solat itu ada dalam hati kita.
lalu bagaimanakah solat itu akan masuk ke dalam hati kita,
jika dalam hati kita ada dunia?
saya secara tak sengaja bersetuju dengan quote tu.
dan secara tak sengaja bersetuju dengan aliran sufi.
(kepada salafi, saya bersetuju dengan sufism kerana saya bertolak ansur)
bagi saya, pada PENDAPAT saya,
itulah kunci utama untuk khusyuk.
KELUARKAN DUNIA DARI HATI.
tapi tak bermaksud kita buang dunia,
cuma meletakkan dunia itu di tangan kita.

macam mana nak keluarkan dunia dari hati?
jangan masukkan dunia dalam hati.
setkan minda anda pada mode beta.
(cewah.macam tau sangat.haha)

s
elalu ingat Allah.
seperti firman-Nya.

When you have finished As-Salat (the congregational prayer), remember Allah standing, sitting down, and (lying down) on your sides, but when you are free from danger, perform As-Salat (Iqamat-as-Salat). Verily, As-Salat (the prayer) is enjoined on the believers at fixed hours.

an-nisa' 4:103
betul kan kalam Dia?
Dia suruh solat, dan Dia bagitau macam mana nak khusyuk dalam solat.
Ingat Dia ketika berdiri, duduk dan berbaring.
dengan erti kata lain,
ingat Dia setiap masa.
itu akan memudahkan kita untuk khusyuk dalam solat.

kaitannya mudah.
bila kita ingat Allah, pertamanya, hati akan jadi tenang. betul tak?
minda kita akan disetkn pada frekuensi rendah.
mudah untuk naik atau turun pada bila-bila masa.
kemudian bila nak solat,
dengan mudah frekuensi akan diadjust kembali.

perkara ni disentuh oleh Yang Tercinta dalam hadis baginda.

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Apabila dibacakan iqamat sembahyang, janganlah kamu semua tergesa-gesa pergi untuk menunaikan sembahyang, tetapi hendaklah berjalan dengan baik dan tertib, hendaklah kamu semua bersifat tenang. Tunaikanlah sembahyang mengikut rakaat yang kamu sempat mengikuti imam dan apabila imam memberi salam, maka hendaklah kamu menyempurnakan mana-mana rakaat yang tertinggal.”


riwayat Bukhari

itu yang usul pada pandangan saya.
saya taklah semasyi Afiq atau roomate saya.
(nak tau ke sape roomate saya? aha. karang malu pulak dia)
apatah lagi Aisyah Jauhara.
(sekadar ulang skrip pentomime haritu. jelir)

perkara-perkara lain, maksud saya,
cara-cara lain untuk khusyuk banyak lagi.
jaga makan, pemakaian dan sebagainya.
tapi itu bergantunglah pada orangnya.

moga dengan perkongsian ni,
memberi manfaat sedikit sebanyak.

tips dari Syeikh Hamid Tahir,
bekas pengerusi persatuan mufti kedah,
kalau nak khusyuk,
solat dekat-dekat dengan orang yang khusyuk.
sebab orang yang khusyuk ada auranya.
tak percaya?
cubalah!
:astig:

0 respons=):