Tuesday, June 2, 2009

SEBUAH KISAH TENTANG DIA.....

bismillah...

izinkanku bercerita...
suatu kisah...
tentang 'dia'....

dia masih budak..seorang kanak2..usianya baru menhinggap 6 tahun mengikut kalendar masihi..dia punya satu hobi..hobinya berbasikal ke sana ke mari..katakan saja gaya apapun ketika menunggang basikal...dia mampu melakukannya...berbasikal dgn satu tayar...kayuh sambil bersila..memandu basikal dgn tgn d belakang kepala...katakan saja..dia mampu melakukannya..

suatu hari..kawan memuji..."wah!!!hebatlah kamu!!!boleh buat macam2 gaya!!!kalau aku..mesti dh lama jatuh accident..."

ada juga yg mengeji..."weyh!!!ko igt bagus sangatkah buat aksi2 berbahaya macam 2(xda lah berbahaya sangat sebenarnya)..kejap lg kau mati tengah jalan..baru padan muka!!!!aku mmg buat xnmpak ja...biar kau mati katak...!!!haha..."

walau apapun kata mereka...dia tetap dia...dengan caranya...

di suatu petang yang hening...hari Isnin mungkin..tidak pasti hari apa...tapi yang pasti..dia..seperti biasa keluar bersama basikalnya...mengayuh penuh gaya...dia rasa bahagia..bagai dunia dia yang punya...

makin laju...makin hebat rasanya....

pastinya ketika menuruni bukit yang cerun...akan bertambah kelajuan roda basikalnya...sengaja dia mencari bukit yg cerun...untuk merasakan kelajuan yang sebenar...ditambah lagi kayuhannya..walau hakikatnya mmg sudah laju yang teramat(bagi hadlaju sebuah basikal)...

akibatnya...

basikalnya hilang kawalan...dia x dapat melihat dengan jelas apa2 objek di hadapannya...

tidak semena-mena....

DDDAAAAMMMMBBBBOOOOOMMMMMGGDDDDBBBBUUUUUSSSSSHHHHHH!!!!!!

dia terlanggar sesuatu....tetapi...

satu...dua...tiga.....

*gelap*

"dik..bangun dik..dik...kamu pergi mana td??puas mak cari..balik2 dh pengsan macam ni..dik.."

"aaarrrgghhh...adoi...mak..sakit...adoi..."(sambel memegang kepala...)

"Ya Allah budak ni..kamu pergi mana dgn basikal kamu tu???sampai luka2 mcm ni..kamu berlumba ya??(teramat risau..naluri keibuan..mengalir air matanya..x tertahan melihat anak bonsunya dlm keaadaan menghibakan itu..)

dan dia....

satu...dua....xsempat tiga...

*gelap semula*

"AAAARRRRGGGHHHHHH!!!!!!!!!SAAAKKKKIIIITTTT!!!!!!"

"bang!kenapa dgn anak kita tu bang??tiba2 dia menjerit..."

"entah la budak tu..cuba awak pergi tengok..kot la dia dh sedar.."

"bang..badan dia panas sgt ni bang..baik kita bawak dia pergi hospital...saya risaulah bang..anak kita ni bang..."

sekitar tiga pagi..'dia' dkejarkan ke hospital berdekatan...dimasukkan ke ICU....

"doktor..otak anak saya ok ke??kepala dia ada darah td..doktor...???kenapa diam je ni???"

"ada anak awak mengadu sakit kepala sebelum kemalangan ni??"

"xada pula doktor..dia sihat je selalunya doktor..sebab dia ni mmg suka beriadah..kayuh basikal..tiap2 petang dia keluar dgn basikal dia keliling satu kampung.."

"sebenarnya..anak awak mengalami hentakan yang kuat di kepala..mungkin otaknya agak terganggu..kurang cerdas berbanding biasa(dgn kata lain..lembab sikit) "

si ibu terduduk..terasa baru semalam melahirkan anak itu....jauh di sudut hati..terus-terusan menyalahkan diri...mengapa membiarkan dia keluar seorang diri???

terus menunggu di sudut katil..tersengguk2 menahan ngantuk...digagahkan jua diri..menanti anak membuka mata yang terkatup sedari tadi...

"mak..."

"adik...alhamdulillah..isk..isk...adik dah sedar dik...mak risau sangat..kenapa adik asyek tutup mata je dari tadi.."

dia mencuba utk senyum...terharu dgn tulusnya kasih ibu...
risau ibu tidak menentu...walau dia hanya cuma jatuh basikal....bukannya jatuh bangunan..

perlahan-lahan didekatkan wajahnya dgn ibu...

"mak..tutup mata sekejap..."

ibunya lalu menutup mata...akur dgn permintaan anaknya...

diciumnya kedua2 mata ibunya....sambil berbisik..

"sekarang ibu pula pejam mata ya...biar adik pula yang berjaga....mata ibu ingin berehat juga..."

tersentuh hati ibu...limpahan air mata dibiarkan bercucuran membasahi pipinya dan pipi anaknya tersayang...berdakap dlm tangisan...

kasih ibu membawa ke syurga...

kasih anak..entah sampai ke mana.....



terima kasih ibu kerana sudi melahirkanku.......!!!!!!
hamba hina~

2 respons=):

nik uqbah said...[Reply]

sekadar berkongsi message yanga ana dapat tentang ibu...

"di saat ibumu tidur lelap, cuba kamu pandangi dia dalam dalam...

bayangkan matanya tidak akan terbuka untuk selamanya,
tangannya tak mampu lagi menghapus air matamu,
tidak ada lagi nasihat yang sering kamu abaikan...

bayangkan ibumu telah tiada... apakah kamu sudah selesai membahagiakannya? yang sekian kali dia memenuhi kehendakmu...

apakah kamu pernah berfikir betapa besar pengorbanannya?"

moga kita sentiasa dapat membahagiakan mereka...insyaALLAH:)

hamba hina said...[Reply]

insyaallah..ameenn..semoga sama2 mampu bahagiakan ibu..di sini juga di SANA...syurga...