Tuesday, June 2, 2009

mana boleh!!!!..SUSAHLAH mcm tu....

suatu petang...di musim cuti sekolah..dia membuat keputusan untuk tidak kemana-mana..
duduk di rumah sahaja bersama keluarga...

jarang benar rasanya dapat duduk mengisi masa bersama keluarga..dia mengambil peluang yang ada untuk bermesra dengan mereka...

"..dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran...."
(103:3)

..ibunya memulakan..."kejarlah dunia ni seolah-olah kita akan hidup 1000 tahun lagi..dan kejarlah akhirat seolah-olah kita akan mati pada esok hari.."

dia mengangguk tanda setuju...membiarkan ibunya menyambung bicara..

"kita mesti kejar dunia ni seolah-olah kita akan hidup seribu tahun lagi..bekerja sungguh-sungguh..patuh pada majikan..cari duit banyak2..jgn curi tulang..sebab TANGGUNGJAWAB kita DENGAN MANUSIA ni LEBIH BERAT daripada TANGGUNGJAWAB kita DENGAN ALLAH...kalau kita xtunaikan tanggungjawab kita dengan manusia..nanti bila kita dah mati...org tu akan persoalkan kenapa kita xtunaikan tanggungjawab kita pada dia dengan baik..tapi kalau kita abaikan tanggungjawab jawab kita dengan Allah..xpe..nanti Allah akan ampunkan sebab Allah ni memang MAHA PENGAMPUN..."

dahinya berkerut..cuba mencerna apa yang dikatakan oleh ibunya itu...agak bercanggah dengan apa yang diajarkan oleh Ustaz-ustaznya sebelum ini..ustaznya selalu berpesan.."kita mesti mengutamakan tanggungjawab kita pada Allah dahulu dalam setiap perkara yang kita lakukan..."

ibunya menyambung..."contohnya...bila kamu sudah bekerja nanti...majikan kamu menyuruh kamu menyiapkan beberapa tugasan dengan ssegera dan perlu disiapkan masa itu juga..perlu SEGERA...dan dalam masa yang sama..azan sudah berkumandang..maka kamu perlu menyiapkan tugasan yang diberikan oleh majikan kamu itu dahulu kerana ianya diperlukan SEGERA..manakala waktu solat masih ada berbaki..masih panjang lagi....kalau tidak..kamu akan menyusahkan majikan kamu..."

kerut di dahinya makin bertambah...seingat dia..ada ayat Al-quran yang pernah dihafaznya berbunyi begini....
"Wahai org-org yang beriman!apabila diserukan azan(bang) untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat,maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkan berjual-beli(pada saat itu);yang demikian adalah baik bagi kamu jika kamu mengetahui(hakikat yang sebenar)"(63:9)
"ayat ni menyuruh kita untuk menyegerakan solat sebaik sahaja azan dan meninggalkan segala urusan keduniaan tanpa berlengah-lengah..."dia teringat kata2 ustaznya yang mengajarkannya ilmu menhafaz Al-quran dahulu...

"tapi bukankah kita kena segerakan solat sebaik sahaja masuk waktu solat(azan)??dia cuba menegakkan apa yang diajarkan oleh ustaznya..

"habis tu kalau azan je..semua org Islam kena pergi solat???"abangnya yang sejak tadi hanya mendengar tiba2 melontarkan soalan..

dengan yakin dia mengangguk"Ya.."

"SUSAHLAH MACAM TU!!!NEGARA KITA NI BUKAN SEMUA ORG ISLAM KAMU TAHU KAN...TAKKANLAH TENGAH2 KERJA..TBE2 AZAN..SEMUA ORG ISLAM KENA BERHENTI BUAT KERJA..PASTU PERGI SOLAT..SUSAH LAH..."abangnya melemparkan pandangan akalnya yang sukar untuk menerima kenyataan adiknya itu..

"Islam ni mudah..kamu jangan pulak nak menyusahkan diri kamu dengan perkara macam ni.."tambah ibunya...

"benar...Islam itu mudah..tetapi jangan pula dipermudah-mudahkan.."dia teringat pada kata-kata ustaz yang sgt dihormatinya itu...

dia terdiam lalu berfikir dan terus berfikir...betulkah Islam tu mudah???dia bertanya sendiri..pertanyaan yang dia sendiri tidak pasti..terasa jahil menghimpit diri..masih banyak yang perlu dipelajari...



betulkah Islam itu mudah??sesuaikah untuk dijadikan cara hidup pada dunia masa kini??jika anda mempunyai jawapannya.. komenkan pendapat anda di sini...

hamba yang masih mencari jawapan~

34 respons=):

muslim said...[Reply]

uh, terasa2... sape ada jawapan??

hamba hina said...[Reply]

sedang mencari..sipakah yang ada jawapannya..??

nik uqbah said...[Reply]

ni dalam fiqh aulawiyyat kan? cbe la cari...

macam ustazah ana pernah cakap dulu... kalau tengah belajar, dengar azan... sambung ja... sebab belajar itu lebih aula...

ntah. tak faham sangat pn. angguk je... waaa... huffaz teknokrat lain takde jawapan ke?

hunkah zaytsev said...[Reply]

pehal lak tanggungjwb terhadap manusia lagi penting drpd Allah. erk...nape rase cam nak marah je ni ek? sabar...sabar...
aku mungkin stuju kalo kita smbung wat keje tym da azan, sekiranya benda 2 ade dateline.
tp teori 'manusia lg pnting drpd Allah' tu...aku xleh trime r...
takut Allah tanye kite nnti,"nabi sulaiman lagi sibuk drpd kamu, tp dia ttp bleh jd hamba yg pntingkan Aku drpd kerajaannya"...
sile tnjuk ajar kalo aku silap eh...

nik uqbah said...[Reply]

ouhh...mak ana cakap.

kalau macam kita nak dah bersalin... er, banat la...

tibe2 dengar azan... takkan nak tangguh lak. dahulukan bersalin. itu fiqh aulawiyyat nye...

kalau tengah belajar kat kelas, juga teruskan sebab susah nak kumpul orang ramai ramai. kecuali kita tengah belajar sorang2... maka solat didahulukan...

next,
tengah buat kerja yg dateline dia dah dekat sangat da...
kita tengok juga...
kerja tu baru dapat ke?
kalau kerja tu dah lame, pastu kita tangguh2... da dekat dateline baru gelabah, sampai nak kena lamabtkan solat... apakah?

er, apapun... semuanya bergantung pada hati masing masing. siapa tahu?

TUHAN tahu... wALLAHua'lam...
p/s: mak ana selalu pesan. kalau kita selalu tangguh apa yg ALLAH suruh, jgn peliklah kalau doa kite lambat dimakbulkan...

--->entri yg bermanfaat, hamba hina:)

Saidina Ali said...[Reply]

ala.tu la.
aku punya entry korang taknak baca kan..??

pegi la IIS PUBLIC HOLIDAY TALK 6 Jun ni.
tanya ustaz tu.pastu post jawapan kat sini.
aku nak pegi pun..rumah aku mmg sebelah ni je. ;-)

hamba hina said...[Reply]

to saidina ali:6 jun tu hamba kne balik kampung teman ibu berjumpa ayahandanya tersayang..yang mana lebih aula???

to nik uqbah:yg bersalin 2 hamba setuju..sbb melibatkan nyawa 2 org..anak dan ibu..silap2 bapa pn blh mati terkejut sbb risaukan isteri dan anaknya..tapi ble ustazah ckp..blaja 2 lg penting dari solat tu..ana konfius skit..bkn k ada hadis sebut..keutamaan dlm 3 perkara..xigt sgt..tp lbh krg mcm ni..yg pertama..solat di awal waktu,berbuat baik pada ibubapa,berjihad d jalan Allah..kira blaja masuk dlm jihad fisabilillah la kan???jd segerakan solat lg aula kan???betulkan hamba jika hamba salah...

to hunkah:mmg xstuju pn dgn teori tu..'dia' lbh stuju dgn statement ustaz dia tu..

to nik:dalam situasi 'dia' ni..kira kerja tu majikan dia baru bg dan suruh siapkan masa tu juga..selalunya kes macam ni jd d syarikat swasta..sbb konsepnya..every second is money!!bila agaknya daulah Islamiah yang sebenar akan terbentuk di negara kita??persoalan yg blm ada jawapan...

hamba hina said...[Reply]

kenapa penulis je yg bg pendapat ni??ahli laen???

Anonymous said...[Reply]

yang pasai pelajar tu. ..kena aulakan belajar..memang betol pon.ari tu da ade orang tanye ustaz..blajar tu fardhu kan??fardhu kifayah tol tak??kalo kite buleh buat~bila azan je sume g masjid..then solat same2..takpe.cube entum bayangkan..kat skolah entum bile azan je sume pegi solat...
~pikir sendiri..
lagi satu..sebab tu lah kite kena keje keras dan pakat2 pegang tampuk pimpinan negara..sebab bile satu mase nanti kite ubah sume nye..stuju tak??jgn maen cakap banyak bergegar2..tapi hasil dan perjuangan langsung tak nampak..so usaha dari sekarang kite tumpaskan najib..haha..lagi satu,kalo tak puashati gak..cube tanye us ehsan mantan YDP kite..
contoh2..waktu tengah dengar ceramah sebelom maghrib kat masjid DQ..kadang2 tertangguh solat isya..canne tu??boleh je kan??tade la ustaz yang bagi cramah tu stop cramah die..kan??anyway kalo kat skolah tengah blaja,abes blaja pon bukan solat terus..segelintir je yang solat teros pon..ade yang pg makan laa..macam2/.yg tu boleh plak???
kite takle jumud..yg bagi hadis tu..kite kena tengok gak hadis2 laen..mungkin banyak lagi hadis2 yang tak kite tau..tol tak...??sekadar pandangan..
renung2kan...

hamba hina said...[Reply]

syukran animous(maaf xreti eja)..k.pna dgr ada ustaz ckp mcm 2 juga..hamba hina ni jahil..syukran..kalau ada tahu pasal hadith2 yg berkenaan perkara ni tlg bagitahu hamba..k..xjumud...cuba baiki kejahilan...

Saidina Ali said...[Reply]

pasal tazkirah lepas maghrib tu..
sila rujuk kitab al-azkar.

ana tak pasti ayatnya camne.
tapi katanya isyak boleh dilewatkan untuk tujuan menuntut ilmu.

hamba hina said...[Reply]

pna dgr jgak tntg blh lewatkan solat isya'...ada kata..tidur jap then blh wt qiam skali..xtahu...org kata..xtahu btl k tak...

Anonymous said...[Reply]

tol2..solat isyak boleh dilambatkan dengan syarat dalam keadaan beriman..hem..kat pondok pun diajar untuk isya sedikit lewat..ana cadangkan entum bace riyadhussolihin..banyak buleh tambah ilmu..anyway tak slaah berkongsi ilmu.macam jugak ade yang cakap bagi banat ni elok nye solat zohor pada hari jumaat lepas orang solat jumaat..kalo nak tahu lebih lanjut buleh rujuk kitab mazhab imam syafie..kite kan pengikut imam syafie..
hamba hina,bukan ana kate enta jumud..sesape je..kite kena open sket then cube cari ilmu lagi banyak..
semakin hari semakin tinggi ilmu!
ingat le..orang yang pandai selagi die menuntut ilmu tetapi apabila ia telah merasa cukop dengan ilmu,pada waktu itu die telah jahil..
semoga allah memberkati..

Anonymous said...[Reply]

saidina ali,
ana nak tau sal ayat enta ni...
"ana tak pasti ayatnya camne.
tapi katanya isyak boleh dilewatkan untuk tujuan menuntut ilmu."

sekadar bertanya dan berkongsi..
ade ke hukum dalam islam BOLEH..??
setahu ana hukum islam ade lima..
wajib
sunnat
makhruh
haram
harus
kalo ana salah betolkan erk!

tah sesape said...[Reply]

pertama kali rs berminat nk bg komen kat blog ni..(wlopn admin menggunakan hpon saya utk memutarkan lagu di blog nih keh2)

(sy tak tau la lari tajuk ke tak)
erm persoalan nih berkenaan ngn tajuk TANGGUNGJAWAB TERHADAP MANUSIA or ALLAH..right?
beberapa adillah yang kiter boleh renungkan

"mereka(Bani Israel) itu ditimpa kehinaan di mana mereka berada kecuali mereka menguhubungkan hablun mina Allah dan hablun mina Annas"(ali imran:112)

"wahai anak ku,dirikanlah solat dan amr ma'ruf dan nahi munkar,dan bersabarlah atas apa yang menimpa mu"(luqman:17)

kata ustaz hasrizal dlm blog tajuk mengajar ank berdakwah...dirikanlah solat=hablun mina Allah amr ma'ruf n nahi munkar=hablun mina nas

adilah di ats hanyalah renungn ek..

sy ingin membuat komen atas artikel itu sendiri pd perenggan yg "kita mesti kejar dunia nih...."betul jika kita mengabaikan tangungjwb dgn manusia kita akan dipersoalkan..dan syarat taubat jika kesalahan itu berkaitan dgn makhluk maka kita perlulah memulangkan haq atau meminta halal...tpi ini takleh dijadikan hujah utk menunujukkan TANGGUNGJAWAB TERHADDAP MANUSIA itu lebih utama drpd TANGGUNGJAWAB TERHADAP ALLAH..

komen kedua:penuis artikel ini telah mengecikkan skop utk mebincangkan "apabila azan nk kena semayang dulu ker atau pon siapkan kerja"..mungkin takder niat nk mengecikkan skop tpi aper yg saya lihat dr komen2 yg dilontarkan menjurus kea raha tuh(siap pkai buku fiqh awlawiyat).jadi komen nyer masalah sebegitu jawapan nyer bergantung kepada suasana..sebaiknyer2 apabila kiter membuat keputusan kiter tidak melalaikankan tanggungjawab terhadap kedua pihak sama ada terhadap manusia dan terhadap ALLah

adilah sikit=apabila rasullaah dihadapkan dengan beberapa pilihan maka baginda akan mengambil yang pilihan yang paling senang dan tidak terdapat padanya dosa(sorila tak sempat takhrij)

komen 3..penulis tya adkah islam itu mudah dan sesuaikah dijdikan cara hidp..

"sesungguhnya agama itu mudah.tiada seorang pon yang memberatkan dlm urusan agamanya (melebih2kan) melainkan ia akan dikalahkan..."(riwayat bukhari)
"barangsiapa mencari din (cara hidup) selain islam,maka tidak akan diterima dan di akhirat termasuk dlm kalangn org yang rugi"(ali imran:85)

pada pendapat saya org rmai byk yg keliru scra parah(sy keliru gak tpi tak parah kot..setakat benjol2 jer..keh2) bagaiamana mnjdikan islam cara hidup.

sy berminat utk jumpa penulis artikel n anynomous di atas..

ps:kalo terguna hadis dhaif or palsu or salah tafsir send mesej ek
uqbah kenal saper aku...

hamba hina said...[Reply]

to entah sesape:tujuan mmberi contoh situasi tntg apbla sdh azan..'dia' harus memilih antra siapkan kerja yg dberi oleh majikannya dahulu atau pergi solat dahulu..tu sekadar contoh..CONTOH sahaja..supaya nmpk CONTOH situasinya..sbb perkara ni nmpk remeh..tp rmi juga yg KELIRU tetapi MALU utk bertanya..hamba hina sekadar mahu dptkn jwpn yg bernas dan membaiki kejahilan hamba ini..

utk soalan pertama:apa yg mak 'dia' ckp 2..hamba xpna jadikan hujah..'dia' dlm cte ni msh berpegang pada nasihat ustaznya.."kita mesti mengutamakan tanggungjawab kita pada Allah dahulu dalam setiap perkara yang kita lakukan..."

utk soalan kedua:'sebaiknyer2 apabila kiter membuat keputusan kiter tidak melalaikankan tanggungjawab terhadap kedua pihak sama ada terhadap manusia dan terhadap ALLah

adilah sikit=apabila rasullaah dihadapkan dengan beberapa pilihan maka baginda akan mengambil yang pilihan yang paling senang dan tidak terdapat padanya dosa(sorila tak sempat takhrij)'

berdasarkan pada apa yg ditulis ni..ikut suasana yg dlm cte hamba tulis ni..bagaimanakah penyelesaian terbaik yg perlu diambil??nk besarkan skop..ambil contoh lain juga amat dialu-alukan..

utk komen 3:"sesungguhnya agama itu mudah.tiada seorang pon yang memberatkan dlm urusan agamanya (melebih2kan) melainkan ia akan dikalahkan..."(riwayat bukhari)

jika blh jelaskan mksd hds ni lbh baik kerana blh berkongsi ilmu dgn para pengunjung blog ni..

syukran kathirkerana sudi berkongsi ilmu..sila beri tunjuk ajar...

tah sesape said...[Reply]

erm...beberapa penjelasan tentang 'kekeliruan'(bagi saya yang dangkal akal ni la yerk)
1.saya komen tntg contoh tuh kerana..

a.soalan yang dilontarkan adalah mengenai tentang ke'AULA'an tanggungjawab kiter..sama ada kepada ALLAH atau Manusia..jadik utk membincgkan tentang samaada "seseorang itu apabila terdgr azan adakah perlu dia meneruskan pekerjaan atau perlu pergi semayang..pastinya 'MAK' dan 'Abang' dalam artikel tadi mempunyai hujah yang menepati logika dan maqAsid syariah itu sendiri..tapi adakah bermakna tanggungjawab terhadap manusia lebih AULA drpd tanggungjawab terhadap ALLAH...err paham x?

b.saya juga bukan menyalahkan(ader bahsa lgi lembut tak )tuan pya artikel kerana mengecikkan skop..saya tujukan kepada sahabat len yang beri komen dgn bhsa "awat hangpa pi bincang nk solat dulu ker nk buat keje dulu ka, pi la bincang tentang mana tanggungjawab lebih AULA"(ini saya tak niat nk offence ek..saya suke kwn2 walopon nmpk cam tak suker..keh2)

2.komen pada apa yang 'mak' dia cakap:

a.saya tak ckp pon HAMBA HINA nih jadikan hujah..saya cuma ckp yang 'MAK' die nih takleh nak jdikan..persoalan kat sini ialah saper sebnarnyer(yang saya ckp)menjdikan hujah?adakah HAMBA HINA or MAK itu?(sya rs sya ckp mak dia)lagi pon takder kes pon kan2?

3.komen utk soklan kedua:rasanyer dah jawab kot atas tdi

4.komen pd soklan ketiga:

a.saya meltakkan hadis ini untuk menjawab soklan adakah islam itu mudah(kalo tak silap cube tgk kat artikel)

b.hadis ini ada sambungannyer.. buku yang terdapat pada saya hanya mensyarahkan sambungn hadis tersebut..aper kater pegi tgk fathul bari(ibn hajar alasqalan)(mnx maap xtau hadis no baper bawah kitab/tajuk aper)dan kalo nk lagi sng tya saidina ali tuh..orang len khatam quran dier dah khatam sahih bukhari ngn syarahnyer sekali

wallahu musta'an..mintak maap kal ader terkasar bhsa..cuak nk bg komen pasni

Saidina Ali said...[Reply]

anonymous ni nak kena lekuk ye.
memang la.
tapi itu ayat beta.
bukan ayat kitab tu.
kitab tu dah la bahasa arab.
mane nak ingatnya.

tah sesape ni plak..
sape ni.
cam knal2 je.

hamba hina said...[Reply]

to tah sesape:k..syukran...hamba xmarah pn..xperlu takut utk beri komen lg...teruskan berkongsi ilmu dan pendapat....

usah biarkan hidup anda diselubungi MISTERI...

tah sesape said...[Reply]

to hamba hina:aaa yer..teroskan la post bnda cmanie ek..br rs cam bermanfaat berblog..bese la kalo nmpk ter'emo'..perbezaan gender la katerkan..

maksud "dia akan dikalahkan":bermakna agama itu akan terlucut drpdnya.bukan murtad tpi dia akan culas dalam mengamalkannya(ni tak tgk fathulbari..tgk fathul bari la yer)
wallahu a'alam

to saidina ali:keh 3x

hamba hina said...[Reply]

salam buat semua pengomen(jgn tiru imbuhan begini..nt x exempted dlm placement test nt)..TLG BERI KOMEN DGN AMAN DAMAI SEAMAN PALESTINE(ini sebuah doa yg perlu diaminkan)..USAH GADUH2..SEKIRANYA BERLAKU PERTUMPAHAN TINTA DI RUANGAN INI..PIHAK KAMI TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB..HARAP MAKLUM)

Saidina Ali said...[Reply]

soalan atau teguran ni khas utk para huffaaz.
(no hard feelings k)

sebenarnya baru saya TERperasan diselitkan
"kejarlah dunia ni seolah-olah kita akan hidup 1000 tahun lagi..dan kejarlah akhirat seolah-olah kita akan mati pada esok hari.."

satu pujian bagi penulis sebab tak menyatakan bahawa ayat ini adalah hadis.
saya yakin beliau tahu bahawa ayat ni sebenarnya kurang boleh dikategorikan sebagai hadis.
dan saya optimis beliau sebenarnya menunggu seseorang untuk mem'bantai' entry ni. :-p

syeikh nasiruddin al-bani dalam kitab silsilah ahadith al-dhaifah wal-maudhu'ah kategorikan hadis ni sebagai takde asal.

'hadis' ni bukanlah hadith nabawi tapi sebenarnya kata-kata abdullah bin 'amr

wallahu'alam.
tak betul sila betulkan ye.

hamba hina said...[Reply]

astaghfirullah..tidak baik buruk sangka,xda niat pn menunggu untuk di'bantai' atau dipukul...

syukran krn sudi berkongsi ilmu..kata2 abdullah bin 'amr..

tp pendapat hamba..'mak' 'dia' sebenarnya dh slh tafsir kata2 abdullah bin 'amr...yg hamba fahamlah...kejar dunia seolah2 kita akan hidup 1000thn lg dan kejar akhirat seolah2 akan mati seolah-olah akan mati pd esok hari..tu mksdya...bila kite usaha utk dptkn dunia ni..xperlu tergesa-gesa sbb byk lg esok..esok msh ada...1000 thn darab dgn 365 esok..byk masa lg kn??
tapi bila kita nk kejar akhirat ni..kne segera..kne cepat2 sbb takut xsempat..sbb kte anggap seolah-olah esok kte dh mati..akan dihisab amalan...kalau xtaubat hr ni..x buat amal byk2 hr ni..xtunaikan tggungjawab kte pada Allah dgn SEMPURNA hari ni..esok kita nk jwb apa ble disoal malaikat munkar dan nankir??

ni apa yg hamba fhm lah..betulkan hamba jika hamba silap..

Saidina Ali said...[Reply]

haha.
tu baik sangka la tu sengaja menunggu untuk dibantai :-p

kalau nak guna sumtin yang similar dengan maksud kata-kata tu, try cari hadis riwayat muslim. ada kalau tak silap ana.

cuma ana tak hafal je hadis muslim.

wallahu'alam

ana ni cakap je.
bukan tau ape pn

tah sesape said...[Reply]

erm komen sikit(sebenarnye dah malas dah)

phrase "kejar hidup didunia seumpama hidup di akhirat seribu tahun...." bermaksud apabila kita melakukan hal DUNIA, kita perlu lah melakukan dengan sesungguhnya agar kita dapat meNIKMATInya utk seribu tahun akan datang.Maksud lagi seribu tahun ialah kita perlu berlengah-lengah ialah agak tidak tepat kerana..jika "katekanlah kita tau nk mati esk, nak ker kita cari keperluan kita dalam dunia nih..tentu la tidak kan.."
Dan phrase tersebut jika kita membuat urusan akhirat kita perlu bersungguh-sungguh dalam mengerjakannya seolah-olah kita akan bertemu Tuhan esok ari.

Dan phrase itu secara kesimpulan bermaksud,kita perlu membuat kedua-dua urusan,dunia dan akhirat,secara bersungguh

Dan juga saya berpendapat agak dangkal seseorang itu jika ada yang nak mengomen tentang phrase itu sama ada ia hadis atau lainnya.Bagi saya ini ialah permainan sentimen-sentimen oleh sesetengah pihak.Dalam bhsa mudah saya setuju ngn hambahina
wallhu musta'an

hamba hina said...[Reply]

phrase "kejar hidup didunia seumpama hidup di akhirat seribu tahun...." bermaksud apabila kita melakukan hal DUNIA, kita perlu lah melakukan dengan sesungguhnya agar kita dapat meNIKMATInya utk seribu tahun akan datang.Maksud lagi seribu tahun ialah kita perlu berlengah-lengah ialah agak tidak tepat kerana..jika "katekanlah kita tau nk mati esk, nak ker kita cari keperluan kita dalam dunia nih..tentu la tidak kan.."

syukran kathir sbb betulkan hamba..mgkin ramai lg pembaca di luar sana yang mengalami keadaan seperti 'dia'..krg fhm dan berlaku slh fhm..akibatnya..terjadinya fitnah pada agama Islam yg sememangnya syumul dlm sgla aspek dan mudah dipraktikkan..syukran kathir kerana sudi berkongsi ilmu(walaupun dh pnt dh..)

syukran..
hamba hina~

Saidina Ali said...[Reply]

ades.
camni je nak cakap.
sebab tu ana tak tujukan pada penulis, tapi tujukan pada semua.

korang takkan taktau frasa tu selalu disalahertikan sebagai hadis.

ana cuma BERKONGSI supaya nanti kalau ada orang kat UIA kata frasa tu hadis, takde yang tercengan.

i mean ana tak tercengan.
sebab ana tak reti hadis.
1 ni je yang ana tau.

ada faham..??
;-)

Saidina Ali said...[Reply]

nway tq 'tah sesape' kerana menampakkan identiti anda. haha

tah sesape said...[Reply]

assamualaikum lagik skali..

time kasih hamba hina atas penghargaan yang diberikan.Dan insyaAllah saya akan terus memberikan komenan2..heheh(kalo rs nuisance nnti buang la komen tuh)

dan nampaknya saya dah berjaya menampakkan identiti saya kepada saidina ali...aaa what the heck..buat aper nak main
'selindung2' right?

Saidina Ali said...[Reply]

banyak sangat dah komen kat entry ni.
jawapan tak dapat2 jugak :-p

tuker je..!!! :D

hamba hina said...[Reply]

xpa..hamba xkenal pn..jd kalau puji pn..xtahu siapa yg dipuji..dan kalau kritik pn..kritik untuk sama2 baiki..bkn nk mengeji..

tah sesape said...[Reply]

erm betul tuh hamba..I cannot agree more

nik uqbah said...[Reply]

warkh.lame tinggal. da byk terlepas...heym trimas atas respons. sangat bermakna...^_^

warismatkilau said...[Reply]

mne jwpnnye,da lme aq usya..