Friday, October 9, 2009

~Jom RENOVATE hati~




ehem2..assalam qoblal kalam..assalamu'alaikum..


Ini sebuah cerita hati..hanya boleh dimengerti jika dibaca dgn mata hati..

Aku menulis tatkala merasakan kepala aku berat memikirkan semua perkara,seolah-olah semua bnda diletakkan ke dlm blender,terus ditekan butang on tnpa meminta keizinanku,dan mesin terus b'putar..dan b'putar..

Seakan-akan sedang b'muhasabah,aku menilai semua p'kara tntang diriku satu persatu...


Perihal hatiku..


Aku seorang yg suka imagine sumtg..kadang2 aku bayangkn,andaikata aku mmpu keluarkan hatiku dan letak atas 1 dulang,agak2nya apakah warnanya?..merah pekat,kelabu asap,hitam macam malam?..x t'bayang aku..dan sesungguhnya aku x sanggup nk tengok..xdak kekuatan nk tengok hasil seni yg telah aku coretkan dan lakarkan di atas hatiku sehingga menyebabkn rupanya kelihatan hodoh sekali..


Hati adalah raja kpd diri..aku tahu tentang ini..aku juga tahu,kalau hati baik,baiklah segala anggota..n check2 blik,kelakuan anggotaku xdelah baik sngat;mulut dgn dosa mengumpatnya,mata dgn dosa bukan mahramnya,telinga dgn dosa bnda lagho...etc

... kesimpulannya,hati aku rosak...AKU ADA MASALAH HATI


Terlalu bnyk bnyak dosa2ku yg telah menggelapkan hatiku jika aku ingin mencatakn segala2nya disini..biarlah aku ambik yg core dulu..Maksudnya penyumbg t'besar masalah hatiku...AKU JATUH CINTA KEPADA YG X HALAL BAGIKU..inilah puncanya..

Bagaimana aku boleh terjebak,aku pun x ada jwpannya..mgkin syaitan ada kot jwpan tu(ayat cover bila buat dosa)..


Hatiku suka,respon kat sana biasa2 ja,dan usikan teman2 teman2 turut m'jdi catalyst...Astaghfirullahal'azim...istighfar wahai diri,jgn sampai waktu kau menulis ni pun,kau t'bayangkan dy..sesunnguhya dia x halal bagimu..

Untuk menyedarkan kau wahai diri,ada beberapa persoalan di sini..


1)Pernahkah kau dengar dari mulut dia sendiri apa2 statement yg menyatakan dia ingin menjadikan kau suri hidupnya?..sedarlah wahai diri,kita ni cepat sngt perasan ..bila lain gender baru puji cket,kita dah anggap lain..dua2 pn sama ja..sesungguhya diri,kau t'golong dlm golongn yg perasan @pun t'lebih perasaan..huhu..mengaku x yg aku ni perasan


2)Kau cakap kau sukakan dia kerana agamanya,perjuangnnya,kepimpinannya,akhlak budi pekertinya,keturunannya...tapi betulkah hanya sebab itu? faktor rupa?...andaikata kau hanya t'tarik kpda agmanya,x perlu kenal muka pun boleh berkenan....so,salah sapa ni ek?sure syaitan nih..huh


3)Kalau masing2 ,mndoakan kbhgiaan dunia akhirat,so jgn la buat sumtg yg bleh tmbh dosa..mslhnya.......kau ada jwpannya wahai diri

x perlulah nk tulis semua..sbb aku dah mula sedar..n b'diri di alam realiti..

..ingatlah!!..hati kau hanya satu..ya benar.hati aku hanya 1..dan yg satu ni selayaknya aku serahkan hnya pada yg layak n halal untukku..siapa yg layak untukku?..hanya Yang Maha Mengetahui ada jwpnnya..


hpon aku b'bunyi ,isyarat ada mesej masuk..mcm biasa..kwn aku(shbt seperjuangn di dq),mx pndpat aku,nk layan ke x banin yg asyik kacau dy tu..

perkara ni la yg mkin mmberatkan kepalaku..(banin ni pn x dak gheja len ka, yg dok mngacau banat 2 bt pa? ka x reti bahasa?)

mcm2 kes cinta dah aku dgr yg mlibatkan huffazul quran..Allahuakbar..Allah sedang uji orang hebat..

  • budak2 dq ni,kat dq kena jaga pndngn,tkut susah nk hafal quran..tpi kat cfs ni dah lain cerita..semua kita hentam tngok.sbb tu jd mslah hati..dari mata turun ke hati..mata ckp cun..hati pun mlakukan gerak kerja yg seterusnya..dipendekkan cerita,dah sama2 suka..klo dh betul2 suka2,msing2 jga la pasangn msing2 untuk kbhgiaan dunia dan AKHIRAT..nk ikut bhgia dunia ja,mmg la kita tersangat la bebas nk buat apa pon..kalau betul la syg,jgn biarkan diri korang t'libat dgn p'hubungn ustaz dan ustazah....
  • kat dq dulu snggup putuskan hubungn cinta dgn kekasih tyme sekolah..alasannya,sebab nk hafal quran..alhmdlillah,Allah bukakkn hati...tp mslahnya,msuk cfs smbung blik hubungn cinta yg t'bengkalai tu...(ni dah tlebih practice konsep waqi'iyah ni)..common guys..'Huffazul quran..pmbawa arus ataupun pengikut arus?'
  • attension plzzZz..we r not couple!! because...kmi x keluar mkn smeja kat cafe ukc or cafe jjantas..kmi x penah keluar date..kami pasangn couple yg islamic sebab...kmi still guna pnggilan nta nti..km juz fwd2 msg jiwang ja(mksdnya x ckp direct i luv u..klo ada pon..ana uhibbuki/ka fillah)..km callseminggu skali ja...km caring bnda yg basic2 ja,yg dirasakan perlu,cthnya,ustzh/ustz ana ni demam ka,exam boleh jwb x,study mcm mn,carry mark bape,mak ayah sihat...hmm.
  • kmi taqdim ja!! ye la korag taqdim..tapi sapa yg bgi lesen nk contc direct..sapa yg bg keizinan nk borak benda2 yg xde kpentingn(cth bnda yg x pnting;bnyk ke wt kueh ry,bju ry wrna apa,bpe duit ry ,pndai balut ketupat x)..mcm korg dh ada ikatan...tu dah gaye kapel dah tu..even klo dah btunang pon,batasannya strict...so,salah sape ni?..salah aku la sbb x tlong tegur...

Astaghfirullahal'azm..apabila syaitan jd kamceng dgn kita,nafsu jdi bos,sgla yg buruk2 pun dh jdi cntik..sbb setan tolong modified hok hudoh jd cun.


Aku ni xde la baik sngt..bnyk ja dosa..x layak nk tegur korg..tp msing2 ingt la status kita semua..kita org yg hafal quran..kalau makcik2 kampung tnya,adik ni hafiz/hafizah ke?..kita pun t'senyum2 malu mcm tapir..malu nk mngaku..takut riak..tp dlm hati.."yeah..its me!!"...


disebabkan korg dah mngaku dlm hati yg korg ni hafal quran,so apa yg korg tau bab2 hukum tu,amalkn la..jgn time tazkirah or g tamrin ja nk bedegar-degar keluar dalil quran..

aku bg cntoh mudah la..sume masyi kan ayt 32 surah isra'..ayat bab zina...sapa boleh tlong gtaw aku sebab apa ada word 'menghampiri' dlm ayat ni ?...aku rasa smua bley jwb soaln aku ni..


Nabi kita pun ada b'sabda..

'b'kasih-syglah kalian,nescaya kalian akan dikasihi,mohon ampunlah kalian,nescaya akn diampuni..celakalah orang yg mendengar perkataan,namun x mengamalknnya..celakalah orang2 yg terus-menerus b'buat dosa,padahal mereka mengetahuinya'.(HR AHMAD, d sahihkan AL BANI)..


So.....bwk2 le insaf..


kita x tau sape jodoh kita..sebab sume ni keje Allah..tpi still kena usaha..tpi jgn smpai salah cara...nk taqdim boleh..tp cari la org tengah...dah siap tqdim pun xpe,tapi jg la batasan...msing2 doa la ek..mohon Allah jaga hati kita...(p/s: x bes lngsung weh tgok muka setan time dy seronok bila kita buat dosa..)

.

aku sendiri pun hanya mmpu b'doa..agar dikurniakan kpaku yg mmpu mmbimbingku dunia dan akhirat,yg akan mmimpin tngnku menyusuri jln ke syurga..


Kurniakn kpadaku ya Allah,seorang suami/isteri yg akn m'jd penguat untuk perjuangnku,menahan aku drpd rebah,mmbantu aku b'diri ketika aku jatuh,mmnjamkan bahunya untuk aku mlepaskan tangisku,mndudukkan aku d saat aku lemah untuk b'diri..Siapakah dia Ya Tuhan?..hanya Kau yg ada jwpan....

Terlalu bnyk ciri2 yg aku tetapkan yaAllah..sedangkan diriku t'sangatlah lemah dan bnyk kekurangn..masakan aku dpt yg sempurna jika diriku x sempurna..

B'janjilah wahai diri,kau akn menyiapkan diri untuk untuk mnjadi muslimah sejati..mmbekalkan diri dgn ilmu sbagai isteri/suami..b'sedia untuk b'khidmat untuk yg b'gelar suami/isteri


Untuk bakal yg memiliki diriku..aku memohon maaf darimu..kerana sblum kau,aku telah jatuh cinta kpda yg bukan untukku..


Aku mohon maaf kerana pernah b';kongsi mslah dgn bukan yg selayaknya untukku


Aku memohon maaf di atas segala kesilapanku dlm b'muamalah dgn banin,walaupun dirimu x pernah tahu..


Aku x tahu siapakah dirimu,namun aku hnya mmpu b'doa agar dp'mudahkan jodohku,agar kita sama2 dpt b'juang menegakkn kalimah tauhid..


Siapa kamu aku x tahu..yg aku tahu,aku akn menunggu,kerana aku yakin dgn janji Yang Maha Satu...Janji Rabbi..Janji yg pasti..(An-Nur:26)


Ya Allah..ampunilah aku..bnyak dosaku..bantulah aku mencapai cintaMu..

cinta itu adalah ibadah hati..tpi ia juga boleh mnjadikn kta syirik kpd Allah apabila kita mncintai sseorg mlbihi dri cnta Allah..,lalu mmbelakangkan hukum agama kerananya..


Hati aku WAJIB neutral...jika virus tersebut mnyerang,terus makan antibiotik(istighfar,ingat mati,lawan setan)

insyaAllah,mx p'tolongn Allah..BUKAN SENANG NK NEUTRAL..DAN BUKAN MUSTAHIL NK NEUTRAL..

peringatan buat bersama..

-awan-



courtesy from: banatiqrac9.blogspot.com

23 respons=):

tah sesape said...[Reply]

erk..bismillah walhamdulillah

Komen kat sini la yek..baru gentlemen

Agak lama sebenarnya untuk mengumpul courage bagi mengomen.Mungkin kerana artikel ini mempunyai isi penuh tajamdan penulisnya berjaya meletakkan emosinya sekali

Ape-ape pon, terima kasih aje lah atas artikel yang membangkit lena dan mencucuk sanubari

ps: sebenarnyer ader enquiries tapi takut digelar penjustifikasi kebatilan

' said...[Reply]

yep2. boleh rase perasaan dia dalam ni. keep it up :)

^_^ said...[Reply]

kate gentleman..
tny je lah..

tah sesape said...[Reply]

taknak lah tya..nnti kate bahase kasar
keh2

' said...[Reply]

hihi.lawak la pulak

Saidina Ali said...[Reply]

ape lawak2, uqbah? :p

' said...[Reply]

weyh. penat2 menyamar macam afiq... haha. syed, jangan cakap kau nanges baca entri ni...

yelah.paham2 lah kan. syed kan sentimental.sebab tu dia layan lagu
'wonderpets'

haha

Saidina Ali said...[Reply]

mintak maaf pada penulis n uqbah, aku belum baca.

*blushing*

haha
panjang sgtla wai.im not yet in d mood to read loooooonng articles. ;)

gomen.

tah sesape said...[Reply]

weih baca aa
boleh nangis nih kalo baca sambil potong bawang

' said...[Reply]

Très très désolé pour ce mauvais chemin. Je prie serviteur soient aussi justes

bace base france ni pulak.. penat penulis ni tulis, penat lagi ak minx kakak google ni translate utk marah kau.ish. haha

' said...[Reply]

hai.kan aku dah suruh korang biasekan tolong mak kat dapur. tengok ape dah jadi. sape nak tengok2kan afiq tu?haha

person said...[Reply]

hahah.sini pun.

Saidina Ali said...[Reply]

apasal kakak google, bukan abg google?

apa kau buat ni ha uqbah? :p

' said...[Reply]

kan dah cakap baca entri ni.ish
xD

person said...[Reply]

weh.tidurlah

Saidina Ali said...[Reply]

adoi. masa untuk 'iadah la skrg.
(ahah.masa kat dq dulu lah.haha)

tidur itu membosankan. 2 minit dah cukup.

tah sesape said...[Reply]

erm kat mahallah xrase pon yang ko tido 2 minit dah cukup..bak kate kwn aku "bercanggah ilmunya dengan amalan.Mana boleh kata membenci Israel laknatulllah yang membunuh berjuta orang di Palestin tapi pada masa yang sama tidak memboikot barangn nyer"

aku tukang qoute jer

Anonymous said...[Reply]

ayat itu....tah sesape...kawan anda???rasa macam pernah dengar sahaja.....

' said...[Reply]

ak nak qoute jugak.
'ape gune boikot barang israel, tapi bangun lambat subuh sebab lagho ngan benda israel buat.'

thaha.ish.macamanelah.

syed, kau pun kne sambg thread ni.ape ayat yg ko nak quote?? ha...tgh tido lg latu.tau sangat:P

Saidina Ali said...[Reply]

bak kate kawan aku,

"syed, kau pun kene sambung thread ni.ha...tgh tido lg latu"

told u guys.tido ni boring :p

tah sesape said...[Reply]

eh kawan lah..tapi tak ingat tah sape..

ps:tah sesape kot name dier

^_^ said...[Reply]

pergh..
tah pape r korang..

igtkn ade mende laa lam ni..

manusia said...[Reply]

slm.anda sume kelihatan sperti bermain2.ade ke istilah mengondem org lain tnpa manfaat..apbila kita xbuat ap yg kte ckp,maka berdosa..the egoist person is the one who doesnt want to confess his mistake..always finding ways..'how to protect myself'.is it? ckp gedegar2 tpi habuk xdek.marah itu dari syaitan tpi kesal itu dari perangai..this comment is not too long..so juz read it.tq.