Wednesday, October 7, 2009

bedah buku: wo ai ni ALLAH

"oh, Tuhanku, tiada indah suatu malam,kecuali dengan bermunajat kepada-Mu. Tiada indah suatu siang, kecuali berbuat taat kepada-Mu. Tiada indah dunia ini, kecuali dengan menyebut nama-Mu. Tiada indah akhirat, kecuali bersama keampunan-Mu. Dan tiada indah syurga melainkan dengan melihat wajah-Mu."

Ada butiran jernih yang bergenang, saat menghabiskan ayat-ayat terakhir di dalam buku Wo Ai Ni Allah, karya Vanny Chrisma W. Kisah Amei Chan dalam misinya mencari Tuhan begitu tragis dan konflik. Menginsafi diri sendiri, walaupun sudah dilahirkan dalam keluarga Islam, namun kadangkala seakan masih lagi memburu ‘pencarian Tuhan’.

Penulis menggunakan bahasa mudah.namun cukup menggambarkan betapa anak kecil ini benar benar ingin mengenali Tuhan. Doa nya yang ikhlas membuatkan kita rasa termalu sendiri. Benar, hidayah ALLAH diberikan kepada siapa siapa yang dikehendaki.

Buku ini merupakan bacaan spiritual yang cukup hebat di saat manusia akhir-akhir dunia ini semakin melupakan sang Pencipta yang telah menciptakan keluasan kebaikan kepada hambaNya.

Ketika saya merasakan hati saya dekat kepada Allah, rupa-rupanya jiwa saya sangat jauh dari Allah. Kenal Allah tak seperti kita mengenal sahabat manusia yang lain, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Kerna Pencipta sudah pasti berbeza dengan ciptaanNya.

~anda juga harus memilikinya. mungkin novel terbaik dari ladang pasaran.siapa tahu novel ini menjadi sebab untuk kita semakin kenal dan sayang Tuhan? ALLAH tahu =)

terbitan;

PTS Litera Sdn Bhd
http://www.pts.com.my
RM 16.00 / RM 18.00 (Sabah & Sarawak),

978-983-3892-39-6;
Tarikh Terbit: 30 June 2009 ;
Jumlah Muka Surat : 304 halaman

untuk ringkasan: sini
p/s: turut mencadangkan novel novel karya andrea hirata