Saturday, May 30, 2009

ORG MELAYU NI KREATIF KN??KN??

mm..org melayu ni mmg kreetif..btul..xtpu..xcayer???

btul ni xcayer???

cayer je lah...ust hamba sndri ckp tau..."org melayu ni kreatif betul..."

nk tau knapa beliau berkata sebegitu rupa??nak tau x??..sebabnyer...

sebabnyer...kalau kita tgk cte2 HANTU BUATAN ORG MELAYU...byk...mmg byk kt tv...wayang...(x g tgk pn...tp dgr2 kabo ler..xtau la betul ke idak...)

mcm2 nme kn hantunye...LANGSUIR...(asal dberi nama tu sbb hantu ni ske kibar2 cm langsir kot..mngkin...agak ja...)PONTIANAK....(mgkn sbb hantu ni ske bawak anak kulu kilir kot...mgkn...cakap ja...)...HANTU POCHONG...(mgkn sbb dy ske lompat2 cm nk menari poco2 je gayernye...mgkin...bayangan ja...)..ble nmpak hantu tu xda badan...tinggal kepala ja...bg nama..PENANGGAL...sbb bdn dia dh tertanggal...ble nmpk hantu pakai baju raya...pggl....HANTU RAYA....aih...mcm2 ada...(mcm astro ja kn...)

HAKIKATNYA....semua hantu tu berasal dr keturunan...baka...saka...dan...baja yg sama...iaitu SYAITAN...atau nama manjanya...SETAN...siapa suka pergi shopping kompleks nma i-SETAN???cpt ngaku...he..dlu2 hamba ada la pernah TERpergi k sna...tp skrg x lg..ntah..xtau knapa..dh bankrup agaknya kompleks tu...biarkan saja...mm..berbalik kpd cerita kita...tntg apa ya???ah..org melayu kretif...

so..skrg dh percaya x??melayu mmg kretif..pandai mengaitkan isu semasa dgn hantu2 agar muda memmberi nama...bkn apa..supaya mudah kerja...mudahkan kerja para penanggkap hantu sedunia...agar nanti tidak konfius..atau..pusing..atau pening....utk mengelaskan para hantu...seronok betul hantu2 zmn sekarang ni kan...free2 dpt nama...sedap pula tu..unik lg..mmg ada kelas...

ok..wahai jari..sila berhenti merapu..pembaca ni dh x laat nk kerut2 kn dahi utk memahami kemerapuanmu..."baik..."(jari menjawab...)

kepada para pembaca...sekarang cuba pejam mata...dh pejam???tipu..kalau dh pejam mcm mana blh baca apa yg hamba tulis ni??he...

ok..pejam mata...tapi jgn rapat sgt...bukak sikit...tp jgn kenyit mata pula...buat biasa ja...

ok..dh pejam??bgs..skrg..fikirkan...apa akn jadi jika gejala ORG MELAYU KRETIF ini terus menular di kalangan anak bangsa kita???akan bertambah lg satu rukun dlm rukun negara...iaitu..KEPERCAYAAN KEPADA HANTU DAN KAUM KERABATNYA...percaya hantu amt dahsyat dan bisa membahayakan keselamatan dan kesihatan negara kita...argh..mgkin kepercayaan ini melebihi kepercayaa kita bahawa..HANYA ALLAH YG MAHA BERKUASA DI ATAS SEGALANYA....mgkin saja ini bisa terjadi..tetapi igtlah...ALLAH berfirman dlm kitabnya yg mulia.."...padahal mereka tidak akan dapat sama sekalimemberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dgn izin ALLAH..."(AL-baqarah:102)...sila rujuk jika kurang percaya..

maka..semua ini salah siapa???adakah salah kerana org melayu mmg telah dilahirkan semula jadi kretif dlm memberi nama???atau para pendakwah tidak menjalankan tugasnya membetulkan yg salah dan menegakkan yang benar??siapa itu pendakwah??kamu??hamba??ana ??atau kita???jawapannya ada di dada..lihat..tepuk dada..tanya IMAN...usah bertanyakan pada AIMaN...nanti AIMAN jwb...AIMAN TAK KESAH...

tugas ini bkn mudah...namun xmengapa..teruskan usaha...manusia hanya mampu berusaha...ALLAH yg mentakdirkan natijahnya...usah bimbang usah resah...kerana ada dua kemengan yg menanti....hidup mulia fi sabilillah...atau shahid mendapat syurga...INSYAALLAH...segalanyanya mungkin....dgn IZINNYA....segalanya pasti apabila sudah DITAKDIRKANNYA.....

hamba hina memohon maaf jika ada silap bicara...moga ALLAH memberkati semuanya...ameenn...

p/s:usah biarkan hidup anda d selubungi MISTERI......

2 respons=):

Anonymous said...[Reply]

perasan tak kalau hantu je mesti selalunya perempuan,,, sebab apa eh? nak tarik perhatian kot...huhu

hamba hina said...[Reply]

mm..rasanya mungkin sebab para pengarah filem2 seram ni dh reserve pelakon2 lelaki utk jd jin ja kot..cbe tgk..kalau ada watak jin yg perut buncit...mata cengil...ada jambang..kadang comel..kadang selekeh...semunya lelaki kn??..hidup ni kene ada keseimbangan..begitu juga kalau nk buat filem seram...lelaki jd jin..wanita jd hantu...baru adil...mungkin...mungkin begitulah pandangan akal para pengarah...mungkin...hamba bayangkan ja...x percaya xpa..terpulang...