Friday, May 29, 2009

children's eye

salam...
ini hanye skadar perkongsian, dr pengalaman mase lalu...

bismillahirrahmaanirrahiim...
aku msih ingat pristiwa itu. suasana senja menghadirkan perasaan yg bcampur baur d dlm dri ini..seram, sejuk, ngantuk, x sabar(nak tgk doraemon), dan bermacam-macam feelings lg yg x larat aku nak gmbr kan...
fatrah cuti sekolah yg sdg menyelubungi penduduk malaysia pd ketika itu, aku habiskan dgn tnggl d umah mak sdare belah bapak aku. lokasinye terletak d kg tersusun pengkalan pegoh, pasir puteh, ipoh.namun yg menimbulkan tanda tanye dlm diriku ialah, rumah2 d kg ini tdk lah begitu tersusun kedudukan nye..keh keh keh...

bapak sdare ku sdg bersiap-siap utk ke msjid bg menunaikan fardhu maghrib scr berjamaah. aku tdk turut serta, dan aku tdk mempunyai jwpn utk djadikan alasan utk keengganan itu.. pd mase yg same, mak sdare ku sdg menyiapkan juadah mkn mlm d dapur. aku pula?...berseorangan d ruang tengah, bersedia pd bile2 mase shj utk siaran kegemaranku, hahahaha... detik terus berlalu, iklan membuatkan ku tertunggu-tunggu, tingkap umah sudah ku tutup satu-persatu, d umah setengah batu, setengah kayu, di sni lah tmpt ku membesar dulu, kire cam umahku, syurgaku!

"assalamualaikum.."...senyap. aku mengalihkan prhatian ku drpd televisyen. haizzz...saper lak yg dtg tym mghrib2 ni?? ni da mengundang kemurkaan aku ni, rase cam nk mohon smbh derhaka lak. haduuui...aku pun menjengah ke tingkap d ruang tamu. dari jauh shj, sbb kan mmg aku lpk kt ruang tengah sedari td. kebetulan tngkp d bhgn itu msih blom dtutup, cmne ntah aku leh terlupe. seorg lelaki memakai songkok kelihatan d hadapan umah. siape kah? aku pun x knl... aku segera inform kpd bapa saudara ku mengenai kehadiran tetamu x diundang itu. kebetulan beliau sdh pun ready nk ke msjid. mak sdare ku turut selesai menyiapkan mkn mlm, maka beliau pun turut serta ingin melihat siapakah yg hadir. mereka bdua kelihatan pelik dan ragu2. masakan tidak, hanye aku sorg jek yg mendengar ucapan salam sbntr td. namun aku bkali-kali menegaskan bhw aku mlihat dgn mate kpale ku sndri gerangan mnusia yg muncul slps ucapan salam td...

dgn pnuh bhati-hati, cmpur suspens skit, kalo nak include thriller pun orait jek, kami bertiga bergerak menuju ke pintu utama. klak!...pintu dbuka oleh bapa sdare ku. senyap...tiada sesiapa d dpn umah...

aku trus kuar, nk memastikan sama ade llk td benar2 tiada. ya...btol la plak. ek? cmne leh hilang lak brader bersongkok td? musykil2... pelbagai andaian tdk enak muncul satu persatu d benak pemikiran ku.
kisah jin menumpang hidup di umah manusia, lwtn drpd org bunian, alien bersahabat dgn manusia, & bermacam-macam lg la kisah mistik dan paranormal yg ade kaitan dgn insiden yg blaku kpd ku skrg. bpk sdare ku melihat skeliling umah, nmun ttp hmpa.tibe2, mak sdare seakan akan terkejut..aku ngan bpk sdare trus bpaling ke arah nye dgn seribu tanda tanye serta penanda wacana...

"lerh...org hntr surat jmputan rupenye...ni haa ,
'jmputan ke gotong-royong msjid....' ," kate mak sdare ku...cis!! nape brader 2 bg salam pastu blah cmtu jek?? grrrr...bengkek nye ana(gne bhs arab nk neutral kan balik prasaan)..

YA...itulah die pengalaman ku swaktu msih bersekolah rendah dulu. begitulah pengaruh citer2 seram dan gak berunsur ketahyulan, terhadap kanak2. isu yg mungkin dianggap remeh oleh sbhgn drpd kite, actually agak pnting utk dperbincg kan dgn lbih lnjut. pemikiran knk2 bleh dkategorikan sbg msih fresh, tdk tepu, & mdh utk dceroboh oleh perkara2 yg menakutkan spt hantu. mereka bgitu dmomok kan dgn unsur2 sbegini, sehinggakan terbawa-bawa ke dunia realiti. bagaimana ini bleh blaku?

kanak2 sememang nye bnyk
berimaginasi, ssuai dgn proses tumbesaran nya dlm stage mengenali alam sekeliling. pemprosesan idea2 baru amat memerlukan kpd daya imaginasi yg bergerak seiring. sbg cnth, apabila menyksikan sebuah helikopter melakukan penerbangan, maka ade sesuatu yg dpelajari nye - mamat yg bernama helikopter ni bleh terbang d udara. namun ia tdk terhenti bgtu saja. tdk menghairankan sekiranya slps drpd itu, knk2 tsebut mengambil ape2 yg dirase kan seakan-akan helikopter, dan seterusnya 'menerbangkan nya' dgn tgn. dia akan cube mengaitkan sesuatu peristiwa itu dgn peristiwa yg blaku sblm drpd itu, mskipun scr zahir nya ia tdk bkaitan..cume fikiran nya shj yg terus terbayang-byg bgaimana hlkptr bleh trbg. d sni lah kekuatan fikiran seorg knk2.

citer2 seram yg rnck dtayang kan d kace televisyen ketika ini perlu dhentikan sgera. atau plg tdk, dkurang kan siarannya. mungkin ini bkn lngkh terbaik, nmun it's still better drpd tiada lnsung tndakan!
nah, syabab2 yg bakal muncul 20-30 thn akan dtg ialah seorg penakut!! hahahahaha... ini kah yg kite mahukan?
ckup r dgn kmunculan mslh sosial yg pelbagai ragam ketika ini; dadah, mat rempit, ragut, anak luar nikah, ponteng skol, dan semacam lg, membuang mase kite utk menanggani nye. sedang mslh blom selesai, satu lg mslh mncul.
skop 'ghazwatul fikr' seharusnye dpndg dgn lbih luas. kita harus sedar, serangan pemikiran musuh2 islam bkn sj yg melibatkan sport, song & sex, serta yg sewaktu dgn nye, 'ketakutan' terhadap pontianak, langsuir dan mkhluk mistik khayalan lain seharus nye turut diberi perhatian sewajarnya. kekang sblm parah..ingat! bak kate RL STINE (penulis novel seram Goosebumps) : tempat yg paling menakutkan ialah fikiran kamu.

2 respons=):

nik uqbah said...[Reply]

ni macam karangan b.i kite mase spm je...heheh... ingat tak? yg dia minx kita sambg lepas kita bukak pntu sebab ada ada orang ketuk...^_^

ouh, yg kata2 Rl stine tu betul gak. sebab kita bukan pernah nampak hantu pun. kita dapat bayangkan rupa hantu pun sebab kita pernah tengok kat t.v... huhu. cuba bayangkan kalau hantu semua diorang gambarkan dengan benda2 yang tak menakutkan...

kita pun mesti tak seram sangat. yeke? entahlah. wALLAHua'lam^_^

hunkah zaytsev said...[Reply]

ya btol!! hehehe...nape diorg x wat muke antu tu cam ikan sardin ke, spongebob ke, kan bez cmtu??
hahaha...