Friday, July 24, 2009

eleh...yakin sgt la dgn halal dy tu.....
























بسم الله الرحمن الرحيم

bismillah...walhamdulillah....

suatu hari di musim cuti sekolah...dia pulang ke kampung halaman...Kampung Air Kangkung...Melaka..(err..knapa gelak??klaka ke nama kg dia tu??xbaek tau gelakkan..kecik hati dia...)

cerita bersambung...

sesampai sahaja di kampung air kangkung...dia begitu merindukan sayur kangkung masakan neneknya...spesyal sungguh..sayur kangkung yg segar..di tanam d tepi kali...dipetik satu persatu...dibasuh..disiang...setelah bawang ditumis harum...sayur kangkung yg segar dimasukkan ke dalam kuali..lalu digoreng dgn penuh keinsafan dan penghayatan...diadun bersama zikir dan selawat..mulut nenek terkumat-kamit....membaca ayat al-quran....

قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفرلكم ذنوبكم والله غفور رحيم
(ali imran:30)
(maaf x sempat nk letak baris..tp sume dh mashi kan...he)

mak kata..tu ayat pengaseh..nenek baca setiap kali tgh masak..."no wonder la aku asyek gila bayang ng sayur kangkung nenek tu..."(monolog dia d dlm hati...

ok...cukup stakat tu sesi masak memasak kite..hari ni hamba nk cerita pasal dia..bkn pasal nenek dia...

ok...
sambung baca...

suatu pagi...dia ke dapur...luas..bersih...nenek yg kemas dapur stiap kali lps masak..(err...knapa ada cerita pasal nenek lg ni...??dh2..cukup2...)

ok..
sambung..

Venue:dapur
Time:waktu pagi

dia:assalamualaikum...ai mak cik..mkn sorg2 je ke??meh orang temankan...
mak cik:(tanpa jawab salam..)ahh...dudok la...tu kusi banyak tu..dudok2...bersila...
dia:mmm...mak cik...pnah dengar pasal HPA x??(he...agenda promosi HPA bermula...)
mak cik:OOooO...HPA..pnah2...pak itam kau slalu dok sebut pasal benda alah tu...pekenamenye tu...HDA ye??
dia:eh!!bkn hda la...HPA...Halal Produk Al-wahida...
mak cik:ahh...yele...apapeler....
dia:mm..pak itam ckp ape kt mak cik??
mak cik:entah..die sebok ler dok promote menda tu...cakap menda tu bagus tuk kesihatan la...xda toksin la...dijamin halal la...
dia:'senyum'....he...betul tu mak cik..HPA ni satu-satunya produk yg seratus peratus proses pembuatannya dibuat oleh tangan org Islam...mmg diyakini kehalalannya....
mak cik:ELEH...YAKIN SGT LA DGN HALAL DIE TU....
dia:err...(terkedu)..knapa??mak cik x yakin ke??
mak cik:ala...cube kau tengok air gas die tu..pe name tu...sarsi radix..kola radix...hah!..MANE ADA TANDA HALAL JAKIM...
dia:ekk???'garu kepala..' "xpenah perasan la pulak bende tu...."(monolog dia...)






sambung....

Venue:di depan kedai cermin mata
Time:tengahari nk masuk asar

selesai betulkan spek matanya yg tercabut skru...
amoi kedai:lain kali lu jangan pijak ini spek lagi aa...nanti habis tercabut semua sklu diaa wO...
dia:'senyum sumbeng'...he

mak:dek..mak teringin nak makan kueh kek la...
dia:kat ne nak beli??

di sebelah kedai cermin mata tu ada kedai kek...TULISAN CINA besar2....

dia:err...ni kedai cina...xda kedai melayu ke mak??

soalannya x berjawab..mak dia telah pun masuk...dia..hanya menunggu di luar...

mak:eerrmm...sedapla roti die ni..nak??
abang dia:nak sket...ngapp....errmmm...sedapla....


err...dia terbisu...berfikir dan berthinking....

aik??produk yg hundred percent org melayu buat..diragui kehalalannya...ni..org cina buat...yakin pulak??dah la halal die tu x berapa nak JAKIM sangat....
boleyh ek camtu??

16 respons=):

tah sesape said...[Reply]

bismillah walhamdulilah.
Sebenarnya nama kampung tuh takder aa lawak mane(tanpa niat mengondem).Kalo dengo nama kampung saya masa kat klang lagi lawak rsnyer.

Cerita ini mengingatkan saya kepada cadangan seorang bekas mufti.Dia menyatakan bahawa jabatan agama seharusnya membuat cop "haram" bukannya cop "halal" kerana makanan haram itu sedikit, makanan halal itu banyak. Ini adalah berdasarkan:
قُل لاَ أَجِدُ فِى مَآ أُوْحِىَ إِلَىَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ]
(alan'am:145)
Jika diperhati, cadangan ini membawa banyak kebaikan.Antaranya kita tak payah nak was-was lagi.Ini apa yang terjadi kalo kita nak beli makanan nak kena cari cop halal.Pastu kena pastikan lak cop halal tuh jakim ker ciplak.Pastuh kena fikir lagi, agak-agak sijil halal diorang dah renew ke blom, atau diorang tipu sijil halal jakim tuh dan segala mcam berita la yang kita dgr termsk la kod E nk kn check, ayam tak sembelih tol2...kalo pengusaha kecilan nk buat makanan berpek, kn mintak sijil halal pstu kn tunggu,jadik nak jual pon payah.Camner nk maju agak nyer.
Panjang lak yerk.Wallaahu a'alam
ps:byk lagi nk komen sbnrnyer nih..otak time nih tgh byk idea

hamba hina said...[Reply]

ok,kampung tu xlawak mana..tp ramai yg gelakkan..agak berkecil hati sebenarnya..tp xpa..org kampung hati tabah...

komen lah lagi..keluarkan segala idea bernas anda..tuk perkongsian semua pembaca..xsalah kongsi ilmu...mkn dapat pahala lg ada...insyaAllah..

tah sesape said...[Reply]

erk laju gak reply. Baguih dok ada la admin kat sinih..
kampung tuh lawak, cuma nak bagitau ada lagi lawak.
Setiap bnda ada yang akan lebih dari bnda tuh.Kalo orang pandai, mesti ada orang yang lagi pandai:
وَفَوْقَ كُلِّ ذِى عِلْمٍ عَلِيمٌ
Yusuf:73

Erm sambung sikit, rasanya takder masalah nak makan roti kat kedai cina. Tapi kalo rs dah ceroi sangat, tak yah ler.
ps:mintak maap kalo kecik ati

hamba hina said...[Reply]

Baguih dok ada la admin kat sinih..

ana xfhm mksd ayt ni..

mm..ceroi tu apakah??

x,ana x kecik ati...

Anonymous said...[Reply]

salam..
tumpang lalu jap..
saya rasa mokcik dy ckp lagu tu sbb menyampah ngn 'dia' yg promote hpa lbey2..
atau secara kasarnya(mengagung2kan hpa tu)..
mcm la hpa jer poduk halal kat dunia ni..kicap cap bilal halal jgk apa??
naper x promote skali.
oleh sbb malas nak layan 'dia',mokcik ni pon kuar la statement
'ELEH...YAKIN SGT LA DGN HALAL DIE TU....'
abes cite...

pendapat saya je la..
huhu
maap dipinta jika kasar bunyi nya

tah sesape said...[Reply]

baguih dok ada sbb reply dgn cepat dan efisien..

ceroi tuh tya orang yang dok kat utara semananjung..

ps:rase cam nk stuju la ngn anonymous

muffin said...[Reply]

nape nampak cm muffin yg fad buat ari tu je?fad.....muffin ko buat halal x?

MZ said...[Reply]

ceroi tu bolehla nk kata cam cayaq tp dak jugak..

entahla..tp kdg2 mcm heran jgk..org2 y pomot hpa ni,y agk xtrme smpi kata seolah-olah hny hpa y halal n menda2 ln haram..

mmg la hpa halal..amt diyakini..tp xla jgk bnd2 ln haram..cumenye,bg ksdrn ttg plunya sokong ekon islam n guna poduk islam..n one way dy hpa..em..tp pape pon..tahle..

HAMBA HINA said...[Reply]

BISMILLAH WALHAMDULILLAH...

KEHADAPAN ANANYMOUS:TUDUHAN BAHAWA 'DIA' TELAH MELEBIH2 DLM MEMPROMOTE HPA ADALAH SATU TUDUHAN YG X BERASAS SAMA SKALI..KOMEN YG DHAIF...
PENULIS MELETAKKAN WATAK 'DIA' HANYA MENGATAKAN AP YG BENAR SHJA..DIA TIDAK MELEBIH2.. LIHAT ...

"dia:'senyum'....he...betul tu mak cik..HPA ni satu-satunya produk yg seratus peratus proses pembuatannya dibuat oleh tangan org Islam...mmg diyakini kehalalannya...."

BETUL BKN...TIADA PERLEBIH2AN BERLAKU...'DIA' XKATA BRGN LAEN XHALAL PN KAN?????
TERPULANG..."ORG ISLAM SALING MEMPERKUATKAN/MEMBANTU ORG ISLAM YG LAEN...."

KALAU XNK BANTU XPA...XKESAH...TERPULANG....TEPUK DADA TANYA IMAN...NAK TOLONG KA TIDAK....

NO HARD-FEELINGS.....

Ustaz Uwais AlQorny AL-HAFIZ said...[Reply]

org zaman skrg, bila org melayu buat sesuatu yg baik, terutamanya org melayu seendiri, memangf suka kondem. pandang rendah dengan kemampuan org meayu muslim.

ke2, hahal jakim sudah tidak relevan lg. realitinya, banyak kes yg dh berlaku. masalahnya, rmy mkcik, xthu ttg kes2 spt ini. mereka xcelik dgn benda2 mcm ni. apa yg dipropagandakan di tv, radio, itulah pegangan mereka. that's why, free2 je kna kondem.

ke3, saudara penulis harus bertegas (xsemestinya meninggikan suara) apa sebenarnya definisi halal dr perspektif agama.

ke4, bersabarlah wahai saudara penulis, ini adalah 1 daripada ranjau2 dakwah yang bakal kita harungi di medan perjuangan ini.

wallahu a'alam.

izzuddin abdussalam said...[Reply]

tgk komen ad ckp nak definisi halalkn?

definition of halal:that which is permitted, with respect to which no restriction exists, and the doing of which the Law-Giver,Allah,has allowed.:from kitab The Lawful n The Prohibited in Islam by Yusuf al-Qaradawi(kbetulan tgh wat assignment b.t.q..hahah)

hamba hina said...[Reply]

subhanallah....walhamdulillah....astaghfirullah....
dah lama rasanya xjenguk laman ini...hamba rasa...entahlah...

inilah realiti kehidupan...ada yg menyokong...ramai juga yg membangkang....

aih...banyak nak tulis sebenarnya....tapi....ada tanggungjawab yg belum diselesaikan hari ini...esok....lusa....entahlah...lama lagi....

BIAH SOLEHAH.....hadirlah dikau ke bumi cfs........

zubair said...[Reply]

salam.saja nk tambah sikit.
HPA bukan Halal Produk Al-Wahida tapi Herba Penawar Al-Wahida =)

Penegasan,mmg bkn HPA satu-satunya produk halal.Tapi apakah kita turut sama mempromosikan penggunaan produk halal buatan orang Islam?Hpa hanya menyediakan wadah supaya produk2 mereka dipromosikan kepada semua golongan masyarakat dalam usaha memegang ekonomi yg sepatutnya menjadi milik orang Islam.Sebagai balasan membantu syarikat mempromosikan produk,mereka diberikan imbalan(bonus) sebagai tanda penghargaan dan usaha.mungkin sebab itu orang akan lebih giat promosikan HPA berbanding produk halal lain..

Etika yang wajib ada pada setiap orang yg promote apa2 produk pun tidak harus untuk menceritakan buruk produk2 lain melainkan jelas menipu pengguna.Umat Islam hanya akan maju pabila semua kita bersatu menyokong sesama kita.

masyarakat melayu sahaja(yg saya anggap Islam.kerana menurut perlembagaan,setiap melayu adalah beragama Islam dan tidak dibenarkan menukar agama) sudah melebihi 46% yg menunjukkan peratusan terbesar.tetapi kitalah(umat Islam) yg paling teruk ditindas.

sila baca post saya ttg Pau Ahmad.

di beberapa produk HPA tiada logo halal Jakim kerana HPA sudah mempunyai panel syariah sendiri yg bertindak mengawal selia produk2 yg dihasilkan oleh syarikat.semuanya ada 11 orang yg berkelulusan dalam dan luar negara.dan juga seperti ust Uwais kata,Halal Jakim pun sudah tidak diyakini.

Malah logo halal juga telah diswastakan dibawah syarikat persendirian-menambahkan lagi ketidakpercayaan.kerana syarikat swasta selalunya akan meletakkan keuntungan sebagai matlamat utama.manakala ini sepatutnya menjadi tanggungjawab kerajaan sebagai untuk melindungi rakyat.

akhirnya,semua kita seharusnya merasakan dalam hati wajib untuk kita saling membantu sesama umat Islam sehingga Islam diagungkan di serata dunia.Cuba2lah untuk meninggalkan produk buatan orang Islam dan membantu produk2 Islam walaupun sedikit lebih mahal.kerana wlpn produk bkn Islam diiktiraf halalan toyyiba,sebenarnya masih banyak yg boleh diragui.

unyuk pengetahua,orang Yahudi berjaya menguasai ekonomi dunia ketika ini kerana merekatidak kisah untuk membeli daripada orang2 mereka walaupun harganya jauh lebih mahal pada peringkat awal dahulu semasa mereka ditindas di seluruh dunia.akan tetapi mereka bersatu.hasilnya?sekarang mereka kuat.

tahniah kerana telah berjaya membaca sampai habis!hehe
semoga perkongsian ini bermanfaat..

HAMBA HINA said...[Reply]

bismillah....

alhamdulillah..hamba dapat baca hingga akher komen saudara zubair..

salam.saja nk tambah sikit.
(tapi rasanya cm dh tambah byk dh ni...)

HPA bukan Halal Produk Al-Wahida tapi Herba Penawar Al-Wahida =)
(sengaja hamba tulis salah..menunggu manusia perihatin yg tahu tntg hpa..ternyata..dlm 13 komen..hanya ada satu yg cakna...bermakna HPA perlukan promosi lbh hebat!!)



"Malah logo halal juga telah diswastakan dibawah syarikat persendirian-menambahkan lagi ketidakpercayaan.kerana syarikat swasta selalunya akan meletakkan keuntungan sebagai matlamat utama.manakala ini sepatutnya menjadi tanggungjawab kerajaan sebagai untuk melindungi rakyat."

utk pengetahuan semua,kini hub-halal jakim sudah dikerajaankan semula..hamba dgr dr mulut pengarah hub-halal jakim sndiri,tetapi secara jujur...terdapat bbrapa produk yg ada tanda halal jakim yg hamba masih ragu2 utk beli...sbb brngn yahudi...(boikot semampu boleh)..

'"Barangsiapa tidak peduli dengan urusan kaum Muslimin, maka dia tidak termasuk dalam golongan mereka." (HR Thabrani)

PERANGI MUSUH ISLAM SEMAMPU MUNGKIN!!! SEHABIS DAYA!!!TIDAK CUKUP HANYA MEMBENCI DIBIBIR!!!BUKTIKAN DGN PERBUATAN!!!ANTARANYA MEMBOIKOT BARANGAN MEREKA!!!

hahaha said...[Reply]

promote la lagi hpa tu..

IKHLASKAN NIAT!!

Dayah Deqnor said...[Reply]

saya setuju ngan anonymous. kicap bilal halal dan dibuat oleh org melayu islam. saya bekerja di kilang kicap BILAL di kg rinching hulu semenyih selangor, saya lihat sendiri proses pembuatan kicap.