Wednesday, July 8, 2009

astaghfirullah...malunya......

Malu...suatu sifat istemewa yg dikurniakan kpd manusia...kdg2 haiwan pn ada yg pemalu...MALU2 KUCING....MALU2 KAMBING...kucing dan kambing...dua haiwan yg pernah dikaitkan dgn sifat MALU...tp..apa istemewanya mereka dua EKOR ni...pemalu sgt k??jd..jika ada manusia yg tidak punya rasa MALU..mahu atau tidak...suka atau terpaksa...ANDA PERLU BERASA MALU...kerana jika anda bkn seorg yg PEMALU...ANDA ADALAH SAMA ATAU LEBIH HINA DARJATNYA DARI DUA SPESIES HAIWAN YG DIGELAR KUCING DAN KAMBING....

tunggu dulu...jgn terasa hati jika apa yg hamba katakan ini terkena batang hidung anda sendiri...MEMBERS OF THE FLOOR...PLEASE REMAIN BE SITTED...THANK YOU...

KAMBING...KUCING...artikel ni bkn nk cerita tntg mereka...tetapi nk cerita tntg manusia..manusia yg tarafnya lebih hina dari mereka ber'dua ekor'(tahukan siapa??)..tak..tak..bkn tntg anda...tntg 'dia' ni..dgn si 'dy'...dengarlah dlu ye..hamba cerita..

bismillah...

suatu hari..di hari minggu...'dia' dan sahabatnya(dua2 banat DQ) bercadang untuk keluar 'outing'(biasalah org melayu,suka ulang dua perkataan yg sama maksud..)..x jauh...dkt ja..rawang....

untuk pergi ke rawang..mereka naik komuter...ceritanya bermula di situ...

pintu automatik terbuka..mereka masuk..lihat ke kiri dan kanan...mereka tersenyum...alhamdulillah...ada tempat duduk...mereka pn duduk..

sampai di satu stesyen(perlu dirahsiakannya namanya)...komuter berhenti seketika...pintu automatik terbuka..sssrrrreeetttt....(bunyi pintu...)..penumpang2 dr stesyen itu pn masuk...

pandangan 'dia' dan sahabatnya tertumpu pd pnumpang yg baru masuk...ramai lelaki..rmai juga perempuan...jgn salah faham..mereka bknnya tidak menjaga pandangan..tetapi mereka ingin mencari kalau2 ada warga emas atau org bersalin untuk diberikan ruang kerusi untuk duduk...(budi bahasa budaya kita...)

namun...tiada waraga emas..tiada org bersalin(mm..maksud hamba,org yg bakal bersalin)...hampa...hamcur harapan mereka untuk berbuat baik dan menambah pahala pada hari itu...

laen yg dinanti..laen pula yg muncul....mata mereka sama2 membuntang terkejut bagai melihat matahari baru terbit dari barat...(terkejut mcm dunia sgt2 dh nk kiamat la maksudnya..)

nk tahu mereka nmpak apa???

mmm...seorang amoi(melayu snanya..tp nmpk mcm cina...)..xda apa yg ganjil...cuma..mereka telah berjumpa dgn manusia yg br hamba sebutkan di atas td...lebih tidak MALU daripada KAMBING DAN KUCING...BINATANG PN TAHU MALU...

bajunya..skirtnya...sersa-serbu-serbi xckup kain..ni bkn stakat pnjm baju adik di rumah...tapi dy pnjam baju baby dlm 'incubator'...(masyaAllah!!!!ASTAGHFIRULLAH!!!!MALUNYA!!!!RASA NK BAGI JE KAIN PURDAH AKU NI KT DY SUPAYA 'DY' BLH TUTUP MUKA...tu pun kalau 'dy' ader raser MALU la...)kata 'dia' di dlm hati...tp lidahnya kelu x mampu berkata apa...

tiba2..."HEI KAK..TAK CUKUP KAIN NAMPAK..."tegur seorang pemudapemuda itu merasa bertanggungjawab menegur kemungkaran yg berlaku d dpn matanya..walau dgn 'caranya' yg tersendiri....)sambil tersenyum kambing dan sengih seakan memerli dan mengeji...

nak dibandingkan dgn 'dia'..pemuda tu xda lah nampak baik sgt pn..dgn seluar jeans yg terkoyak d lutut...dgn gayer selekeh 'up sikit' dr penageh...'dia' blh dikatakan jauh lebih nmpk 'alim' drpd pemuda itu...nampak je alim..nampak je mcm kuat iman..berjubah..tudung labuh..siap berpurdah lg...tp..bkn kata nk mencegah maksiat...nak menegur perkara mungkar dpn mata pn tak berani..xcukup kuat iman kata 'dia'...

'dia' tertunduk MALU...MALU dgn iman sendiri yg masih goyah...MALU dgn PEMILIK HATInya...siang malam 'dia' dok ngaku CINTANYA PADA KHALIQ DAN NABI TIDAK BERBELAH BAHAGI...nah!!!bukti d depan mata..mana bukti CINTA yg 'dia' bangga2kan selama ini???nak membela agama ALLAH DAN RASULNYA PN X BERANI...INIKAH BUKTI CINTA SEJATI???

RENUNGLAH KISAH INI WAHAI SEKALIAN YG MENGAKU DIRI...sebagai..PEMBURU CINTA ILAHI...


p/s:-sebuah kisah benar seorang akak senior yg telah ditokok tambah oleh hamba hina ini...kalau ada yg x puas hati..yg terasa hati...yg ingin meluahkan rasa hati...sila hantarkan komen anda ke post ini....sama2 koreksi diri....

0 respons=):