Tuesday, June 21, 2011

Sang Pencerah


Assalam. Apa khabar semua? Apa khabar iman anda?

Pernah dengar Sang Pencerah? kalau pernah dengar baguslah. Dah tengok? hm kalau belum boleh download dekat bawah ni.


semalam ketika usrah, naqib saya ada mengambil sedikit contoh daripada cerita ini. katanya ada banyak babak yang amat menarik perhatiannya. salah satu daripadanya ialah ketika Ahmad Dahlan (watak utama) ingin memulai pengajian tafsir bagi Surah Al-Maun. Saat itu, seorang muridnya bertanya kehairanan, "bukankah ini kali keempat guru mengajar bab ini?" lalu dibalas oleh Ahmad Dahlan dengan penuh berhikmah, "lalu berapa ramaikah anak yatim yang telah engkau santuni?" .

oklah, skripnya lebih kurang sebab saya pun belum tengok lagi. tapi apa yang ingin disampaikan disini ialah pelaksanaan kita sendiri. penghayatan yang kurang terhadap segala ilmu yang ingin disampaikan, tidak kiralah daripada buku cerita, movie, kuliah-kuliah agama, bahkan daripada pembacaan alQuran itu sendiri, akan menyebabkan kita mudah atau lebih terdedah kepada anasir biasa iaitu fenomena renjatan elektrik voltan rendah. (rekaan)

terkena, terkejut. lepas itu suka hati tak ingat dah baru kena elektrik. lepas tu kena balik, kemudian baik balik. apa-apalah.

jadi memandangkan ramai yang tengah cuti, jadi apa kata kita tengok cerita ni.(?) moga ada manfaat insyaAllah.

---
Sinopsis:
Melalui Langgar / Surau nya Ahmad Dahlan (Lukman Sardi) mengawali pergerakan dengan mengubah arah kiblat yang salah di Masjid Besar Kauman yang mengakibatkan kemarahan seorang kyai penjaga tradisi, Kyai Penghulu Kamaludiningrat (Slamet Rahardjo) sehingga surau Ahmad Dahlan dirobohkan karena dianggap mengajarkan aliran sesat. Ahmad Dahlan juga di tuduh sebagai kyai Kafir hanya karena membuka sekolah yang menempatkan muridnya duduk di kursi seperti sekolah modern Belanda.

Ahmad Dahlan juga dituduh sebagai kyai Kejawen hanya karena dekat dengan lingkungan cendekiawan Jawa di Budi Utomo. Tapi tuduhan tersebut tidak membuat pemuda Kauman itu surut. Dengan ditemani isteri tercinta, Siti Walidah (Zaskia Adya Mecca) dan lima murid murid setianya : Sudja (Giring Nidji), Sangidu (Ricky Perdana), Fahrudin (Mario Irwinsyah), Hisyam (Dennis Adishwara) dan Dirjo (Abdurrahman Arif), Ahmad Dahlan membentuk organisasi Muhammadiyah dengan tujuan mendidik umat Islam agar berpikiran maju sesuai dengan perkembangan zaman. [21cineplex.com]

Pelakon: Lukman Sardi, Zaskia A. Mecca, Slamet Rahardjo, Giring Nidji, Ihsan Idol, Ikranegara, Sudjiwo Tedjo
Sutradara: Hanung Bramantyo
Penulis: Hanung Bramantyo

---

tonton online di youtube?
klik-->sang pencerah[full]

11 respons=):

mukhlis said...[Reply]

cm best jek..mals nk downlod..send kt ak bleh x??huhu

Uqbah Azam said...[Reply]

harhar pakai apa? sms ey?datang rumah aku lah takpun tengok dekat youtube ke senang.

Nazihah@Jiha said...[Reply]

dah tengok movie ni :)perjalanan hidupny yg menarik!

afiq said...[Reply]

Citer nih best

caya la

Anonymous said...[Reply]

"terkdang org yg terpeleset itu bukan bodoh, tapi dipengaruhi akalnya saja."

citer nih.caya la.
sila serap intipati.
sekian..

uqbah said...[Reply]

kan. best kan... :)

afiq said...[Reply]

Uqbah ader tak yg versi ader trnslation..tak pham sgt citer indon nih...

Byk betul khurafat dan tahyul mahyul. Nasib baik ader ahmad Dahlan wlopn dituduh mcm2 oleh bapanya dan org lain

uqbah said...[Reply]

takdelah afiq... aku pun tak paham sangat sebenarnya macam bosan je bila tatau ape dia cakap. hmm betultu

mukhlis said...[Reply]

yess!!!akhrnya ak dpt tgk...(xyah tggu k0 nk bg bah,jwbny xpat tgk)haha..em,trbaik la..bgus kyai ahmad dahlan..x mudh trpngaruh dgn prsekitrn..dan dia ad smgt inkuiri yg tggi utk mncari kbenaran ttg ssuatu yg dirsaknnya aneh..hm..

iMBobo said...[Reply]

cerita ni sangat best dan byk pengajaran..byk persoalan akal..sya sgt tertarik beberapa perkara, contohnya spt arah kiblat,peralatan utk sekolah pondok dan ulama' muda dan "lama"

iMBobo said...[Reply]

cerita ni sangat best dan byk pengajaran..byk persoalan akal..sya sgt tertarik beberapa perkara, contohnya spt arah kiblat,peralatan utk sekolah pondok dan ulama' muda dan "lama"