Saturday, November 28, 2009

Perisai Muslim: Mari memakai ilmu pendinding(????)

Bismillah walhamdulillah wasolati wassalam ala rasulillah.

Jika mengenangkan manifestasi “qaulan sadida”(al-ahzab:70), sesungguhnya masa artikel ini muncul amatlah tidak sesuai , kerana mengenangkan waktu ini lebih sesuai untuk memperkatakan tentang salah satu “hari kebesaran yang dihadiahkan Allah” (hadis) . Tetapi apabila mengenangkan kepentingan maklumat ini untuk dikongsi bersama dan perbatasan masa diri sendiri ,saya berpendapat tidaklah ada salahnya untuk memunculkan artikel ini.

Supernatural

Sesungguhnya tiada sesiapa yang tidak terkejut apabila mendengar berita yang menjadi al-maklum di kebalakangan hari ini (bnda yang syed syahmi cerita kat bawah nih). Maklumlah, tempat kita sebelum ini tidak pernah berlaku kejadian-kejadian supernatural ini. Tetapi begitulah seperti yang diungkapkan oleh nabi “walakin quluu qaddara allahu ma yasyaa’ ”, segala kejadian itu ialah mengikut percaturan Yang Maha Esa.

Maka jika ada ruang yang tidak menimbulkan fitnah, ingin saya menasihati kepada ‘mangsa-mangsa’ agar bersabar. Walaupun kadang-kadang sabar itu semakin hilang grip nya daripada genggaman kita, hendaklah kita sedari bahawa “sesungguhnya orang yang berpegang teguh pada agamanya seperti orang yang memegang bara api” (hadis ).

Juga,

فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِى وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ

Maka hendaklah kamu berpegang kepada sunnahku, dan sunnah khulafa rasyidin yang mendapat petunjuk. Berpeganglah kepadanya, dan gigitlah ia dengan geraham-geraham kamu” (Direkod oleh Abu Daud (no: 4609), Tirmizi (no: 2676), Ibn Majah (no: 42). Kata Tirmizi: “hadis sahih”).

Cukuplah firman Allah dibawah ini menjadi penenang hati, terutama buat orang yang paling pertama membaca artikel ini, untuk kita terus bersabar.

(az-zumar:10 )إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّـبِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ

Manusia itu secara umumnya memerlukan sesuatu sebagai pelindung diri dalam menghadapi hari-hari yang penuh rintangan. Tidak sedikit orang yang mempercayai kepercayaan khurafat seperti tangkal, azimat, atau kertas-kertas yang tertulisnya berbagai tulisan atau gambar-gambar lalu ditampalkan di dinding bilik dengan alasan bertabarruk. Mukmin sejati semestinya bersih akidahnya dan perbuatannnya dari tindakan sebegini.

مَنْ عَلَّقَ تَمِيمَةً فَقَدْ أَشْرَكَ

Maksudnya: “Sesiapa menggantungkan tangkal, maka dia melakukan syirik”.
Direkod dalam Musnad Ahmad (no: 17422). Komentar Al-Haithami, “Perawi-perawi Ahmad adalah tsiqah (kepercayaan)” (Majmak Zawaid 8399) . Al-Albani juga menilainya sahih. (Silsilah Sahihah 1/809)

Mukmin sejati itulah yang meyakini bahawa “sebaik-baik petunjuk itulah ialah petunjuk nabi Muhammad” (hadis). Lantas dalam pelbagai permasalahan yang menimpa, seorang mukmin itu akan cepat-cepat mencari penyelesaian melalui adillah islamiah yang thabit, tanpa semborono mengadakan atau mereka-mereka sesuatu perbuatan.

Mencari pendinding 'halal'

Jika berbalik pada persoalan kes-kes paranormal ini, amat menakjubkan bahawa Islam itu telah menunujukkan cara yang jelas dalam segi amalan, tanpa meninggalkan kita teraba-raba dan keliru mencari jalan penyelesaian. Ternyata amalan-amalan inilah yang tidak boleh disangkal autoritinya, menjadi kepercayaan kita, bukannya amalan-amalan lain yang tiada sumbernya.

Antara amalan-amalannya ialah:

1. “Sesiapa yang membacanya (ayat kursiy)pada waktu pagi dipelihara daripada gangguan jin hinggga petang dan sesiapa yang membacanya pada waktu petang akan dipelihara daripada gangguan jin hingga waktu pagi”(riwayat al-Hakim.”Sahih”(lihat al Targhib wa-al Tarhib (662))

2. “Sesiapa yang membaca dua ayat ini (surah albaqarah:285-286) pada waktu malam cukuplah ia sebagai pelindung”(Bukhari(5040),Muslim (807)

3. “Sesiapa yang membaca (surah al-ikhlas, al-falaq, dan an-Nas) tiga kali pada waktu pagi dan petang, cukup baginya (sebagai pelindung) dari segala gangguan” (al-Tirmizi(3646),”hasan”,Lihat sahih Termizi 3/182)

4. “Sesiapa yang membaca (Bismillahillazi la yadurru ma’as mihi syai’un fil ardi…) sebanyak tiga kali pada waktu pagi dan petang maka tidak apa pun yang membahayakannya”( Riwayat Abu Daud (5088), al Tirmizi (3388), “Sahih”.Lihat zad al-Ma’ad 2/371, Tuhfah al-Akhyar(39).)

5. “Sesiapa yang membacanya( a’uzu bi kamilatillah taammati min syarri ma khalaq) sebanyak tiga kali pada waktu petang , dia tidak akan digigit kala jengking pada waktu malam( An-Nasaie dalam Amal al yaum wa Lailah(590), “sahih”. Sahih al Jami’(1318), Tuhfah al Akhyar(45)

Itulah sebahagian yang dapat dinukilkan di sini. Meskipun sedikit biarlah ia menjadi amalan yang sentiasa kita istiqmahkan, lebih-lebih lagi mereka yang mendakwa mempunyai ‘saka’ dan ‘hantu belaan’ yang sentiasa mengikuti.

Dinamakan artikel ini dengan perisai muslim, kerana isi-isinya banyak diambil daripada kitab Hisnul Muslim (perisai muslim) yang menghimpunkan senarai doa-doa dan zikir yang ma’thur. Kitab ini dikarang oleh Syeikh Sa’eed Al Qathanni (kenal ker??). Buku ini amat sesuai untuk sesiapa yang mencari-cari amalan harian untuk diamalkan. Buku ini boleh didapati dalam versi yang diterbitkan Telaga Biru, dengan harga rm 17 di lambakan gerai-gerai buku yang besilih ganti di UIA (saya tak dapat komisen ek promote nih)

Ma'thurat

Ada juga sebahagian orang yang menanyakan tentang bagaimana dengan pula dengan amalan ma'thurat.

Bukanlah saya ingin menafikan segala jasa dan fadhilat yang terkandung dalam kitab tersebut, tetapi terdapat apa yang dinyatakan dalam Hisnul Muslim yang warid dari nabi, tetapi tidak di tandakan dengan bintang dalam Ma’thurat dan juga apa yang tidak terdapt dalam Hisnul Muslim terdapat dalam Al Ma’thurat. Tambahan lagi pengamalan dari segi bilangan, dan masa amalan juga tidak di emphasis kan, tidak seperti Hisnul Muslim yang menyatakan sumber, masa dan bilangan yang perlu dilafazkan . Kesimpulan yang adil ialah ramai yang membaca mathurat tetapi tidak mengetahui kaifiyat yang sebenar dalam membacanya. Salahnya ialah pada pembaca bukan pada kitab. Wallahu A’lam.

Kesimpulannya, marilah kita bersama-sama memohon perlindungan dan bantuan daripada Allah, sama ada daripada gangguan mistik jin dan makhluk halus lain, ataupun lambakan homework (eap) yang melihatnya sahaja,agak sama effectnya seperti melihat jin-jin yang ada.

Wallahu musta’an.

Ps: Ibn Abi Laila berkata, “Aku menemui 120 orang ansar dari kalangan sahabat Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Apabila salah seorang ditanya masalah, dia akan menolak supaya diaju kepada yang lain. Yang lain pula menolak supaya diaju kepada yang lain, sehingga kembali kepada orang pertama”.(ini ialah versi yang betul ek..saper yang terdapat riwayat dari al juwailani tuh maknanya saya tersilap.)

Friday, November 20, 2009

Rahmat dalam Ujian.

bismillah. walhamdulillah.

(aku tak suke betul orang curi headline aku.kata afiq.hehe)

pertama sekali, mintak maaf afiq.hehe
kedua, masuk tajuk.

saya selaku manusia yang lemah daya fikir terasa amat tertarik dengan kata-kata "Rahmat Dalam Ujian".
Bagi saya frasa tersebut langsung tiada kena mengena dengan seorang lelaki bernama Rahmat yang sedang mengambil ujian atau apa,
tapi berkenaan dengan kebijaksanaan Allah yang terletak di tahap yang terlalu tinggi, di luar daya pemikiran manusia.

Selesai program Spell-It-Right, saya ingat saya ingin teruskan dengan siri Ar-Raheeq Al-Makhtum berikutan permintaan yang terlampau tinggi dan mendesak, namun ada sesuatu yang rasanya mengganggu saya lebih dari permintaan-permintaan tersebut.

Saya tak pasti sama ada perkara ini cuba didiamkan atau tidak, tapi sekadar buat pengetahuan para pengunjung blog sama ada yang masih di UIA PJ atau di mana-mana, bumi UIA PJ sedang diuji.

Perkara ini sepatutnya tidaklah begitu mengganggu saya, tapi kerana tirai pembukaannya adalah salah seorang committee saya, saya cuba mencari puncanya dan cuba mencari kaitan antara kes tersebut dan kes-kes yang menyusul.

Apapun, sangkaan saya malam tersebut tidak meleset sama sekali.
Sang iblis takkan menyerah begitu saja, tapi akan kembali.
Secara jujurnya, saya berasa sedikit tergugat kerana saya adalah antara yang paling kasar dengan makhluk itu pada kali pertama penjelmaannya.
Tapi syukur dengan kehadiran sahabat-sahabat yang kuat iman dan semangat, Allah kembalikan jiwa saya juga.

Benar kata Hassan Al-Banna, (atau sepertimana katanya)
"Sesungguhnya seorang muslim itu apabila dia berjalan di jalan dakwah, dia tidak berjalan dengan hatinya sahaja, bahkan dibawa bersama hati saudaranya"

Saya akui peristiwa-peristiwa ni agak menggusarkan, terutama di kalangan pihak akhawat.
Saya teringat perbincangan saya dengan Ustaz Afiq Arshad (kredit ni afiq ;)) berkenaan kebenaran dan kemungkinan iblis atau jin untuk masuk ke badan manusia menurut pendapat Al-Qardhawi, Ibn Taimiyyah dan beberapa ulamak lain, tapi perbincangan itu juga tergendala.
saya pun tak ingat kenapa.

namun apa yang saya ingin sampaikan kepada warga uia pj, apa yang berlaku bukanlah untuk kita risaukan atau takutkan.
apa yang lebih penting adalah sejauh mana pengajaran yang kita ambil daripada apa yang berlaku.
makhluk itu bukanlah sesuatu yang perlu kita takuti, kerana mereka jugak takutkan Allah.
jangan kerana sedikit gangguan mereka, fokus kita terpaling daripada Allah.

saya quotekan kembali kata-kata iblis yang manjadi watak pembukaan peristiwa berantai ni,
"Aku tak suka dia baca quran, aku tak suka dia solat, aku tak suka dia belajar pasal Islam!"

itu tujuan mereka pada asalnya.

saya seru sekalian warga UIA PJ, ini adalah ujian untuk menguji sejauh mana kita mengambil tahu tentang status iman dan kekuatan jiwa sahabat di sebelah kita.
atau kita bersahabat hanya pada status sahabat.

sahutlah kata-kata Al-Banna yang saya quotekan tadi, dan tambah juga dengan,
"Tiada kekuatan tanpa jemaah"

dan hadis "Orang mukmin itu umpama bangunan, mereka saling melengkapi antara satu sama lain"

marilah sama-sama kita ambil berat status iman dan kekuatan jiwa dan semangat sahabat sekeliling kita.
sama-sama kita bina kekuatan jiwa.
moga kita bukan orang seterusnya, dan bukan juga sahabat di sebelah kita.

wallahu'alam.

Tuesday, November 10, 2009

Meningkatkan Potensi Diri..BOLEHKE~~

Bagaimana gelombang otak bergerak...

Apabila kita melakukan sesuatu yang rumit seperti membuat masalah matematik, berfikir teteng sesuatu tema atau menganalisis sesuatu percubaan, gelombang Alfa di otak kiri akan bergerak ke arah gelombang Beta untuk lebih cergas.
Sebaliknya gelombang Alfa di otak kanan akan bergerak ke arah gelombangTheta untuk lebih istirehat. Ketika kita menyelesaikan masalah yang rumit, otak kiri lebih cergas sementara otak kanan akan berehat seketika.

Peranan Otak Ketika Membaca..

Yakinkan diri dengan selalu menyebut: �Aku menggunakan kedua-dua bahagian otakku, untuk belajar dengan cemerlang dan berfikir secara kreatif.
Otak kanan yang kreatif jika tidak digunakan ketika belajar akan berkreatif dengan
berangan � angan (day dreaming)..

Otak Kiri
� Meneliti perkataan demi perkataan.
� Berfikir logiknya isi buku.
� Mengingat fakta, formula, perbendaharaan kata.

Otak Kanan
� Memahami isi buku keseluruhannya.
� Menggambarkan dalam minda apa yang dibaca.
� Bacaan dibawa kepada perasaan di dalam hati..


Menggunakan Kedua � dua Belah Anggota Badan...
Pasangan kedua-dua belah tangan dan kaki memberi keseimbangan ketika belajar..


Pergerakan jari boleh membantu anda daripada cepat letih membaca.
Allah S.W.T. telah memberitahu melalui firman-Nya di dalam Al-Quran mengenai menggunakan dan memanfaatkan kedua-dua belah anggota tubuh badan :

�Maha suci Allah yang menciptakan berpasang-pasang semuanya, sama ada yang ditumbuhkan oleh bumi atau daripada diri mereka atau dari apa-apa yang tidak mereka ketahui.� (Surah Yasin:36)

Menggunakan Kedua-dua belah tangan...
Gunakan, aktifkan serta gerakkan kedua-dua belah tangan (elakkan munggunakan sebelah tangan sahaja) dalam setiap aktiviti belajar seperti :

-Menggunakan kedua-dua belah tangan untuk memegang buku.
-Menyelak helaian buku.
-Tangan kanan menulis sementara jari tangan kii menunjuk pada buku rujukan.
-Memegang pembaris dan pemadam.
-Menggunakan kedua-dua belah tangan untuk mengetik kekunci komputer.
-Mengasah pensil.

Menggunakan kedua-dua belah kaki..
Ketika belajar hendaklah menggunakan dan menggerakkan kedua-dua belah kaki atau kedua-dua belah punggung serentak ketika:

� Mengalihkan posisi ketika duduk di kerusi jika berasa letih.
� Berdiri sebentar.
� Menggerak-gerakkan jari-jari kaki bagi kedua-dua kaki.
� Menggerakkan otot-otot betis dan paha untuk kedua-dua belah kaki untuk meehatkan daripada letih.
� Gerakkan kaki mengikut rentak muzik yang perlahan.

Jika letih duduk, alihkan posisi kedua-dua belah punggung sambil keua-dua belah tangan memegang kerusi dan kedua-dua belah kaki menumpu ke lantai.
Menggunakan Sumber Alam Sekitar Ketika Belajar....

Bunyi-bunyian boleh mendatangkan ketenangan pada minda untuk memudah saranan berlaku... Lepaskan pandangan ke arah kejauhan atau kepada tumbuhan hijau ketika anda berehat sebentar setelah letih belajar...

Menggunakan Muzik Untuk Merangsang Kedua-Dua Belah Otak..

Imam Al-Ghazali berpendapat alunan bunyi yang berirama dari alam semulajadi merupakan muzik yang dianugerahkan Allah S.W.T. kepada hamba-Nya.
Contohnya bunyi deruan ombak yang tidak pernah berhenti, bunyi druan air sungai, bunyi tiupan angin di puncak gunung,titisan air hujan dan sebagainya.

Bunyi-bunyi ini boleh mendatangkan ketenangan pada minda untuk memudahkan saranan berlaku. Saranan akan merangsang kedua-dua belah otak untuk menerima pelajaran.

Dr. Georgi Lozanov, seorang pengkaji �super-learning� pula merumuskan bahawa muzik yang berirama perlahan iaitu sekitar 60 bit seminit seperti muzik Baroque oleh Vivaldi, Bach, Handel, Tchakovsky, dan Pachelbel boleh merangsang pembelajaran.

Menurut beliau muzik boleh menjadi sebahagian proses dalaman pembelajaran yang membawa kepada ketenangan sebelum, ketika dan selepas belajar.

Dr. Steve Halpern pula berpendapat muzik yang keras atau kasar akan menjejaskan kesihatan, betapa lagi pembelajaran..

Gunakan tenaga dari alam semulajadi untuk dipindahkan menjadi tenaga untuk belajar.

Menggunakan Warna Untuk Merangsang Kedua-dua Belah Otak

Mata amat peka kepada warna. Warna yang lembut seperti hijau dan kuning akan merehatkan mata. Saraf mata berhubng terus ke otak untuk menterjemahkan warna yang dilihat.
Jika boleh warnakan bilik belajar anda dengan warna lembut yang berlainan untuk mengelakkan kebosanan. Lekatkan di dinding gambar, poster dan hiasan menggunakan warna yang ceria dan menenangkan.

Apabila anda membuat nota dan belajar dengan membuat Peta Minda, gunakan pen ataupun marker pen pelbagai warna dakwat untuk membezakan fakta-fakta tertentu yang sedang anda pelajari, supaya mata anda akan membantu proses mengingat yang dihantar ke otak melalui perbezaan warna.

Anda juga boleh menggunakan pen �highlighter� yang berlainan warna seperti kuning, merah, biru dan sebagainya untuk memberi kelainan atau pengasingan fakta.
� Apabila anda membuat Peta Minda gunakan pen, marker atau highlighter yang berlainan warna untuk menonjolkan fakta tertentu supaya otak mudah terangsang.

Menggunakan Bau-bauan Wangi Untuk Merangsang Kedua-dua Belah Otak...

Bau-bauan wangi juga merangsang serta meningkatkan daya ingatan ketika belajar .Buktinya dalam suasana persekitaran yang busuk, hanyir atau sebarang bau yang tidak menyanangkan, bolehkah anda belajar dengan baik ?

Kita juga disunatkan memakai wangi-wangian terutamanya ketika:
� Hendak solat.
� Hendak membaca Al-Quran.
� Hendak belajar .
� Hendak ke masjid.
� Hari Raya.
� Hendak bertemu dengan tetamu.
� Hendak bersama suami isteri.

Adalah diingatkan kepada para wanita dimakruhkan (dibenci Allah) berwangi-wangian apabila hendak keluar ke tengah masyarakat, hatta hendak ke masjid sekalipun.
Bagaimanapun hukumna tetap sunat (mendapat pahala) apabila berada di kalangan wanita, di kalangan keluarga mahram dan apabila bersama suami.

Udara yang bersih dan segar membawa wangi-wangian dari tumbuh-tumbuhan ciptaan Allah. Sekali-sekala belajarlah ditaman bunga atau di tepi pantai untuk dapat menikmati kesegaran udara bersih.

Diceritakan bahawa pahlawan Melayu zaman silam mandi daripada air embun yang melekat dihujung-hujung daun sebelum subuh. Sementara itu, menjadi amalan orang India memetik bunga-bunga wangi pada waktu subuh !!

Bukalah tingkap supaya udara segar dan nyaman sentiasa mengalir masuk kedalam bilik belajar anda. Jika bilik belajar anda menggunakan penghawa dingin, letakkan pewangi dihadapan pangaliran udara penghawa dingin tersebut. Begitulah juga bagi penghawa dingin kereta.
Duduk belajar sepanjang hari dan tidur sepanjang malam di dalam bilik berhawa dingin bukanlah satu amalan yang sihat. Tubuh badan anda tidak mengeluarkan peluh apabila berada di dalam bilik yang berhawa dingin.

Maknanya anda memerlukan satu sesi khas untuk bersukan supaya dapat mengeluarkan peluh setiap hari. Sebab itu anda sering ke tandas untuk membuang air kecil apabila berada di dalam bilik yang berhawa dingin.

Merangsang semua deria ketika belajar...

Apabila semua deria dirangsang ketika belajar maka fokus pembelajaran tertumpu ke satu arah..Anda hendaklah menggunakan secara maksimum deria yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T. di dalam proses belajar :
� Deria lihat dengan mata.
� Deria dengar dengan telinga.
� Deria bau dengan hidung.
� Deria sentuh dengan jari-jemari.
� Deria rasa atau bertutur dengan lidah.

Kemahiran merangsang deria..

� Kemahiran mendengar penting kerana mendengar dapat menyerap lebih banyak perkataan.
� Otak dapat memproses kira-kira 800 perkataan seminit.
� 90% komunikasi berlaku melalui pertuturan.
� 25% daripada apa yang didengar dapat difahami.

Daripada kajian yang dibuat, didapati keberkesanan penerimaan deria di dalam pembelajaran adalah seperti jadual di bawah.

Jadual keberkesanan penerimaan deria..

Peratus Keberkesanan
Deria yang dirangsang
10%
Baca (deria lihat).
25%
Dengar (deria dengar).
50%
Gabungan dengar dan lihat.
80%
Melihat atau membaca, kemudian melakar secara jahar (terang & nyata), menggunakan �peta minda� atau membuat nota
90%
Mengamalkan keempat-empat kaedah di atas dan memaksimumkan penggunaan deria

Anda perlu merangsang semua deria ketika belajar. Jangan belajar seperti robot kerana robot tidak mempunyai deria.